همه چیز درباره چرم، خز و کفش

محمدمصطفی یوسف زاده
26 فروردین, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
همه چیز درباره چرم

پوست حیوانات هزاران سال است که برای ساخت لباس استفاده می شود. پوست امروزه از صنایع مهم باقی مانده است. از خز برای تولید انواع لباس های بیرونی مانند کت ، کاپشن ، کلاه ، دستکش و چکمه استفاده می شود و همچنین برای انواع دیگر پوشاک نیز پارچه فراهم می کند. از چرم برای تولید پوشاک استفاده می شود و می تواند در تولید محصولات دیگر از جمله روکش چرم برای اتومبیل و مبلمان و طیف گسترده ای از کالاهای چرمی مانند بند ساعت ، کیف پول و چمدان چرم استفاده شود. کفش یکی دیگر از محصولات سنتی چرم است.

حیوانات تولید کننده پوست شامل گونه های آبزی مانند بیور ، سمور ، مشک و مهر و موم است. گونه های سرزمینی شمال مانند روباه ، گرگ ، راسو ، راسو ، خرس ، مرغ و راکون ؛ و گونه های گرمسیری مانند پلنگ ، گل یوزپلنگ و یوزپلنگ. علاوه بر این ، ممکن است بچه های حیوانات خاصی مانند گاو ، اسب ، خوک و بز برای تولید پوست فرآوری شوند. اگرچه بیشتر حیوانات دارای خز به دام افتاده اند ، مخصوصاً راسو در مزارع خز تولید می شود.

تولید

منابع عمده چرم گاو ، خوک ، بره و گوسفند است. از سال 1990 ، ایالات متحده بزرگترین تولید کننده پوست و پوست گاو بود. دیگر تولید کنندگان مهم عبارتند از: آرژانتین ، استرالیا ، برزیل ، چین ، فرانسه ، آلمان (جمهوری فدرال سابق) و هند. استرالیا ، چین ، هند ، جمهوری اسلامی ایران ، نیوزیلند ، فدراسیون روسیه ، ترکیه و انگلستان عمده تولیدکنندگان پوست گوسفند هستند. پوست های بز به طور عمده در چین ، هند و پاکستان تولید می شوند. عمده تولید کنندگان پوست خوک چین ، اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند.

تجزیه و تحلیل تهیه شده توسط مطالعات کالاهای Landell Mills (LMC) برای سازمان بین المللی کار (ILO) نشان می دهد که بازار بین المللی پوست به طور فزاینده ای تحت سلطه چند کشور بزرگ تولید کننده در آمریکای شمالی ، اروپای غربی و اقیانوسیه است که اجازه صادرات رایگان پوست را می دهد. به هر شکلی صنعت دباغی در ایالات متحده از سال 1981 به طور مداوم در حال کاهش است ، در حالی که بیشتر دباغخانه های بازمانده در شمال اروپا برای کاهش وابستگی به بازار چرم کفش ، تنوع یافته اند. تولید کفش در سراسر جهان در درجه اول به جنوب شرقی آسیا تغییر یافته است (ILO 1992).

چندین عامل در تقاضای کلی چرم در سراسر جهان تأثیرگذار است: سطح ، میزان رشد و توزیع درآمد. قیمت چرم در مقایسه با مواد جایگزین. و تغییر در اولویت مصرف کنندگان برای چرم نسبت به مواد جایگزین برای انواع محصولات.

سریعترین رشد در زمینه استفاده نهایی در صنعت چرم روکش چرم بوده است که حدود یک سوم کل تولید چرم گاوی با کیفیت بالا در سال 1990 را به خود اختصاص داده است. بیش از یک سوم کل چرم های تودوزی برای صنعت خودرو و ، با توجه به پیش بینی LMC ، چشم انداز برای این زیر بخش نسبتا روشن است. نسبت اتومبیل های دارای روکش چرمی از سال 1990 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 تقاضا برای پوشاک چرمی اساساً از طریق درآمد و مد تعیین می شود ، در حالی که مد به ویژه در تغییر تقاضا برای انواع خاصی از چرم تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، تقاضای زیاد برای چرم نرم و نرم پوست گوسفند در لباس های مد تولید انگیزه تولید پوشاک شیک ناپا از پوست گوسفند و پوست گاو بود.

عمده تولیدکنندگان پلت گوشت راسو در سال 1996 کانادا ، فدراسیون روسیه ، کشورهای اسکاندیناوی و ایالات متحده بودند.

بین سالهای 1980 و 1989 ، اشتغال چرم در چین ، مجارستان ، هند ، اندونزی ، جمهوری کره ، اروگوئه و ونزوئلا افزایش یافته و در استرالیا ، کلمبیا ، کنیا ، فیلیپین ، لهستان و ایالات متحده کاهش یافته است. اشتغال چرم در دانمارک ، فنلاند ، نروژ و سوئد نیز کاهش یافت. در بوتسوانا اشتغال در چرم در سال 1984 به شدت کاهش یافت ، سپس افزایش چشمگیری را تجربه کرد و سطح 1980 را تا سال 1988 دو برابر کرد.

موضوعات مختلفی وجود دارد که بر تولید و اشتغال آینده در صنایع چرم ، کفش و خز تأثیر می گذارد. فناوری جدید ، جابجایی تولید کفش به کشورهای در حال توسعه و مقررات زیست محیطی در صنعت برنزه سازی همچنان بر مهارت ها و سلامتی و ایمنی کارگران این صنایع تأثیر می گذارد.

دباغی و تکمیل چرم

دباغی چرم فرآیند شیمیایی است که پوست و پوست حیوانات را به چرم تبدیل می کند. اصطلاح پنهان برای پوست حیوانات بزرگ (به عنوان مثال ، گاو یا اسب) استفاده می شود ، در حالی که پوست برای پوست حیوانات کوچک (به عنوان مثال ، گوسفند) استفاده می شود. پوست و پوست بیشتر محصولات جانبی کشتارگاه ها هستند ، اگرچه ممکن است از حیواناتی که به طور طبیعی مرده اند یا شکار یا به دام افتاده اند نیز حاصل شود. صنایع برنزه سازی معمولاً در نزدیکی مناطق جمع آوری سهام قرار دارند. با این حال ، پوست و پوست ممکن است قبل از برنزه شدن حفظ و حمل شوند ، بنابراین صنعت گسترده است.

دباغی چرم

روند برنزه سازی شامل تقویت است

شرح فرایند

تولید چرم را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: تهیه پوست برای برنزه کردن ، که شامل فرایندهایی مانند از بین بردن مو و گوشت چسبنده است. فرآیند دباغی و روند اتمام اتمام شامل فرآیندهای مکانیکی برای شکل دادن و صاف کردن چرم و تیمارهای شیمیایی برای رنگ آمیزی ، روانکاری ، نرم و استفاده از سطح روی چرم است. همه این فرایندها ممکن است در یک تأسیسات انجام شود، اگرچه معمولاً اتمام چرم در مکانهایی متفاوت از برنزه سازی برای استفاده از هزینه های حمل و نقل و بازارهای محلی انجام می شود. مفهوم آن این است که بر احتمال آلودگی متقابل در میان فرآیندها تأثیر می گذارد.

تولید چرم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.