نکاتی در مورد خرید کفش متناسب با اندازه پا

محمدمصطفی یوسف زاده
28 آبان, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

برای آن‌که بتوانید یک کفش مناسب تهیه کنید باید به یک سری نکته توجه کنید که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • پیش از هر خرید حتماً اندازه پایتان را چک کنید و مطمئن شوید که کفش دارای اندازه مناسبی برای پاهایتان است. بسیاری کفش‌هایی برای کودکان خود می‌خرند که در طول سه سال برای آن‌ها قابل استفاده باشد؛ بنابراین حتماً از اندازه صحیح پا کودک خود مطمئن شوید.
  • پهنای کفش نیز مهم است؛ اگر پاهای شما پهن هستند، بهتر است که کفشی با پهنای مناسب برای پاهایتان انتخاب کنید. بعضی از کشورها این اطلاعات را با نشان W روی جعبه کفش به نمایش می‌گذارند.
  • همیشه چندین جفت جوراب مختلف داشته باشید و کفش را با آن‌ها امتحان کنید. به این دلیل که متوجه شوید که کفش مناسب پایتان هست یا خیر؛ جوراب‌های مختلف ضخامت متفاوتی دارند از این رو می‌تواند یک معیار سنجش عالی برای اندازه کفش باشند.
  • باید به این نکته اشاره کرد که گرفتن کفش زیبا را بر راحتی ترجیح ندهید. همیشه می‌توانید کفش‌های زیبا و در عین حال راحت را انتخاب کنید، فقط کافی است کمی بیشتر زمان بگذارید.
  • اهمیت پاشنه کفش را در نظر بگیرید. پاشنه بلند ممکن است فشار زیادی به برخی نقاط از پا وارد و به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل از پاشنه بلند فقط در مواقع خاص مثل مهمانی‌های خاص استفاده کنید.
  • کفش را بر اساس زمان و مکان انتخاب کنید. به ویژه بانوان باید دقت داشته باشند که کفش‌های پاشنه بلند برای محل کار یا پیاده‌روی گزینه‌ مناسبی به شمار نمی‌رود. افرادی که از دردهای پا رنج می‌برند، بهتر است به دکتر مراجعه کنند تا او برای آن‌ها کفش‌های طبی با کفی‌های مناسب تجویز کند.

چرا باید کفش خوب بپوشیم؟

مرکز ثقل بدن در پا و کمر واقع شده به همین دلیل به عنوان پایه و ستونی عمل می‌کند که بر عملکرد کل بدن تأثیرگذار است. اگر در این پایه مشکلی به وجود آید، بهره‌وری کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کفش‌های استاندارد وظیفه حفاظت از پا و جلوگیری از آسیب به آن را بر عهده دارند. البته، این تنها یکی از چندین دلیل برای اهمیت کفش مناسب و استاندارد است. پوشیدن کفشی که استانداردهای لازم تعداد ندارد، امکان دارد عوارضی به همراه داشته باشد که در بخش‌های بعد به آن اشاره خواهیم کرد.

اجزای کفش استاندارد

شاید شما با خود فکر کنید که تمامی کفش‌ها مشابه به نظر می‌رسند اما واقعیت این است که علاوه بر کیفیت، جنس مواد استفاده شده، مدل و ساختار کلی که به کار گرفته می‌شود نیز بسیار مهم است. همان طور که می‌دانید کفش از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و وجود تک‌تکشان برای کفش ضروری است. ما در این مقاله قصد بررسی قسمت‌های مختلف کفش را داریم پس همراه ما باشید.

پشت کفش

سفت و محکم بودن قسمت پشتی کفش  که محل قرار گیری پاشنه است باید در نظر گرفته شود.

کفی

کفش باید امکان تعویض کفی را داشته باشد. همچنین لازم است کفی کفش به اندازه کافی نرم ساخته شود که ضربه های ناشی از راه رفتن را کم کند.

پاشنه مناسب

پاشنه یا هیل باید در حدود یک و نیم تا سه سانتی‌متر باشد.

قوسی کفش

قسمت وسط کفش که قوسی نامیده می‌شود برای راحتی در راه رفتن بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل باید جنس خوبی داشته باشد.

سطح داخلی یکنواخت

برای جلوگیری از وارد شدن فشار‌ زیاد به پا، سطح داخلی کفش نیاز است صاف و یکنواخت ساخته شود؛ در نتیجه به هنگام خرید کفش مورد نظرتان این موارد را نیز باید در نظر بگیرید.

رویه نفس‌کش

جنس قسمت رویی کفش باید به گونه‌ای طراحی شود که تهویه مناسب در داخل کفش صورت بگیرد و پا به آسانی عرق نکند؛ به طور کلی کفش لازم است ضد تعریق باشد، یعنی باعث عبور جریان هوا در میان پاها شود.

زبانه

زبانه یا یقه کفش باید نرم باشد تا به پوست پا فشار نیاورد؛ پس نتیجه می‌گیریم لازم است از جنس خویس تهیه شود.

جعبه پنجه

جعبه پنجه کفش معمولاً باید اندازه انگشتان پا باشد تا شما بتوانید به راحتی آن‌ها را جا به جا کنید؛ این قسمت از کفش یکی از مهم‌ترین اجزا به حساب می‌آید که باید به هنگام خرید به آن توجه کنید. اگر جعبه پنجه تنگ باشد و باعث زدگی انگشتان پای شما شود متوجه می‌شوید که کفش مورد نظر اندازه شما نیست. پس به این نکات توجه ویژه کنید.

عوارض استفاده از کفش نامناسب

استفاده از کفش نامناسب باعث یک سری عوارض می‌شود که در صورت جدی نگرفتن می‌توانند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما به ارمغان بیاورند؛ این مشکلات عبارت‌اند از:

  • درد کمر
  • فشار زیاد در ناحیه مچ پا
  • فشار بر روی ستون فقرات
  • فرورفتگی ناخن‌های پا در پوست
  • تغییرات مانند میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان
  • درد در مفاصل مانند زانو و پاشنه پا
  • احساس خستگی زودرس
  • انحراف شکل پا و تغییر شکل انگشتان پا
  • تورم در ناحیه مچ پا
  • پدیده زخم در پاهای افراد مبتلا به دیابت

به هنگام خرید اینترنتی کفش باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

خرید اینترنتی همواره موضوعی پربحث بوده و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. امروزه فرهنگ خرید آنلاین اکنون رواج یافته است، در این قسمت از مقاله هدف ما قبول یا رد کردن خرید اینترنتی کفش نیست بلکه تنها قصد داریم نکاتی را ذکر می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توان تجربه‌ای مطمئن از خرید اینترنتی داشت؛ این نکات عبارت‌اند از:

  • طول پای خود را اندازه‌گیری کنید اما به هنگام عصر؛ زیرا در این زمان پا‌ها بزرگ‌تر هستند.
  • برای آنکه بتوانید از خرید بهتری برخوردار شوید، بهتر است به فاصله نوک شصت با قسمت جلویی کفش، نیم‌سانتی‌متر اضافه و بعد اقدام به خرید کنید.
  • چون یکی از پاها معمولاً از دیگری بزرگتر است، از اندازه پای بزرگتر به عنوان مرجع استفاده کنید.
  • با استفاده از جدول راهنمای سایز پا که در هر سایت فروش کفش وجود دارد نیز می‌توانید سایز دقیق پای خود را اندازه بگیرید.
  • توضیحات محصول که در آن صفحه مجازی نوشته شده را به دقت مطالعه کنید.
  • در صورت وجود سوالات بیشتر، با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.
  • از سایت‌های معتبر خرید کنید و ببینید که آیا سایت مورد نظر شما مدارک لازم برای فروش کفش را دارد یا اینکه بدون آن‌ها اقدام به فروش کفش می‌کند.
  • از سایتی خرید خود را انجام دهید که شرایط تعویض کفش را در صورت اندازه نبودن، داشته باشد.
  • به دقت به تصاویر محصول نگاه کنید تا مطمئن شوید رنگ و مدل کفش با سلیقه شما هماهنگ است.
  • به محض دریافت کفش، آن را امتحان کنید و این کار را به تعویق نیاندازید.

چه کفشی برای بیماران مناسب است؟

افراد با توجه به نوع عارضه و مشکلی که دارند باید یک نوع کفش خاص را برای خود انتخاب کنند. ما در ادامه بیشتر این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کمردرد

در صورت تجربه کمردرد، توصیه می‌شود از کفش‌های طبی استفاده کنید؛ زیرا برخی از این نوع دردها امکان دارد ناشی از استفاده از کفش‌های نامناسب باشد.

دیابت

اشخاص مبتلا به دیابت باید به دلیل ضعف سیستم عصبی و حسگرهای درد در پاها، از کفش‌های مناسب استفاده کنند. آن‌ها امکان دارد نتوانند به خوبی فشار عوامل خارجی بر کف پا را حس کنند و زخم‌های کف پا در این افراد به سختی التیام پیدا کند. بنابراین، این افراد باید در انتخاب کفش خود با پزشک متخصص مشورت کنند.

خانم‌های باردار

در طول دوره بارداری، افزایش سایز پا برای خانم‌ها امر معمولی به شمار می‌رود؛ بنابراین، این افراد بهتر است کفش‌های راحتی را در نظر بگیرند تا از فشار بر پاها و ناحیه پشت افراد جلوگیری شود. همچنین، مشورت با پزشک برای انتخاب صحیح کفش در این دوره مفید است.

اضافه وزن

اشخاصی که با اضافه وزن مواجه هستند، می‌توانند از کفش‌های تخت استفاده کنند؛ زیرا ی که پاشنه بلندی دارند ممکن است تعادل آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند. به همین دلیل گزینه مناسب برای آن‌ها کفش‌های تخت می‌باشد.

مواد سازنده کفش

کفش‌ها از جنس‌های مختلفی و با نام‌های متفاوت از جمله چرم مصنوعی، چرم PU یا فقط PU ساخته می‌شوند. چرم مصنوعی یکی از متدوال‌ترین مواد مورد استفاده در ساخت کفش‌های ورزشی جدید و مدرن است. همان‌طور که می‌دانید چرم‌ها در رنگ، بافت و ویژگی‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل انتخاب‌های مختلفی در اختیار طراحان کفش می‌گذارند.

در گذشته، چرم مصنوعی به عنوان یک ماده ارزان قیمت شناخته می‌شد که برای کفش‌های با کیفیت مناسب معمولاً گزینه عالی به شمار نمی‌آمد، اما امروزه این نگرش تغییر یافته است. چرم مصنوعی در اکثر موارد از دو لایه مختلف تشکیل می‌شود؛ لایه مربوط به قسمت پشتی از الیاف پلی‌استر ساخته شده است که با یک لایه خارجی به وسیله روش لایه‌کاری «خشک» یا با فرآیندهای «تر» مایع ترکیب شده و محصول مورد نظر را می‌سازند. سطح آن‌ها ممکن است 100% صاف نباشد و امکان چروک رویه کفش وجود داشته باشد. چرم مصنوعی یک ماده ارزان‌قیمت است که معمولاً در کفش‌های ارزان قیمت نیز یافت می‌شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.