۴ عوارض حمل کیف سنگین برای خانم‌ها

کیف سنگین و بزرگ برای بسیاری از خانم‌ها به عنوان یکی از لوازم ضروری به حساب می‌آید؛ زیرا به راحتی می‌توانند تمامی وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار داده و نیازی به حمل لوازم با دست ندارند. ولی حمل و جابجایی این کیف‌های سنگین می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که آگاهی از آن‌ها بسیار مفید است. در این مقاله ابتدا با عوارض حمل کیف سنگین برای بدن خانم‌ها آشنا شده و در نهایت نیز راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه می‌دهیم. پس اگر شما هم یکی از این افراد هستید و تمایل زیادی به داشتن کیف بزرگ دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطالب با ما همراه شوید:

حمل کیف سنگین چه عوارضی دارد؟

با اینکه داشتن کیف سنگین بسیار مفید بوده و می‌توانید تمامی وسایل و لوازم مورد نیاز خود را در آن قرار دهید، ولی حمل این کیف‌ها عوارض زیادی را به همراه دارد. این عوارض عبارت‌اند از:

  1. سردرد ناشی از حمل کیف سنگین

سردردهای مستمر و مداوم بعد از حمل کیف‌های سنگین و بزرگ را بهتر است به این مسئله ارتباط دهید؛ زیرا حمل و جابجا کردن این کیف‌های بزرگ و سنگین نیاز به انرژی زیادی دارد. به همین دلیل ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها حالت انقباضی پیدا کرده و سردرد از این قسمت شروع می‌شود. به مرور زمان سردرد به قسمت‌های دیگر بخصوص در جلوی سر نیز پخش شده و به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است کمی از وسایل کیف را کم کرده و اگر کیف بزرگی در اختیار دارید، لوازم ضروری و مورد نیاز خود را در آن قرار دهید. بهتر است لوازم اضافی خود را با خود حمل نکنید تا به ماهیچه‌های گردن و شانه‌ها فشار کمی وارد شود.

  1. احساس خشکی در ماهیچه‌های قسمت گردن

کیف‌های سنگین معمولاً بر روی شانه‌ها حمل می‌شود و یا اینکه در دست نگهداشته می‌شوند. در این صورت فشار زیادی به گردن و شانه‌ها وارد شده و بعد از مدتی این ماهیچه‌ها دچار خشکی و گرفتگی می‌شوند. اگر این کار به مدت زیادی استمرار پیدا کند، بیماری‌هایی مانند آرتروز گردن نیز به سراغ فرد خواهد آمد. پس بهتر است قبل از وقوع این عارضه، پیشگیری‌های لازم را انجام داده و از جمل کیف‌های سنگین خودداری نمایید.

  1. آسیب به ستون فقرات

یکی دیگر از قسمت‌های بدن که تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند، ستون فقرات و کمر است. حمل کیف‌های سنگین باعث می‌شود تا عضلات زیادی درگیر شده و فشار زیادی به ستون فقرات وارد شود. بخصوص با سبک زندگی امروزی که کم تحرک بوده و افراد کمی هستند که فعالیت بدنی دارند. کمترین فشار به ستون فقرات باعث دردهای شدید در ناحیه کمر و بروز کمردرد در خانم‌ها می‌شود. با استمرار این حرکت، عضلات کمر تحت تأثیر قرار گرفته و به مرور زمان دچار کشیدگی می‌شوند که این خود از عوارض حمل کیف سنگین به شمار می‌رود.

  1. عدم تعادل لازم در هنگام حرکت

حمل کیف سنگین و بزرگ باعث می‌شود تا فرد نتواند تعادل خود را در حین راه رفتن حفظ کند. به این صورت که در هنگام حرکت دچار تغییر در روش راه رفتن شده و ممکن است نحوه حرکت پاها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

راهکارهایی برای جلوگیری از بروز عوارض کیف سنگین

حال که با عوارض کیف های سنگین و حمل کیف‌های بزرگ آشنا شدیم، بهتر است راهکارهایی نیز برای رفع این مشکل ارائه دهیم. این راهکارها عبارت‌اند از:

تعویض کیف سنگین با کیف مناسب

اولین کاری که به نظر می‌رسد باید انجام داد این است که کیف سنگین و بزرگ خود را کنار بگذارید. کیف بزرگ وسوسه فرد را برای جا دادن تمامی وسایل در آن برمی‌انگیزد. ولی کیف‌های کم حجم و کم جا دیگر امکان قرار دادن تمامی لوازم بدرد نخور را نداشته و فرد مجبور است فقط وسایل مورد نیاز خود را داخل کیف قرار دهد؛ بنابراین بهتر است از یک کیف کوچک‌تر استفاده کنید. در این صورت تنها وسایلی را با خود حمل می‌کنید که به معنای واقعی نیاز دارید و احتیاجات روزانه شما را برطرف می‌کنند.

کیف‌هایی را انتخاب کنید که بند ضخیمی دارند

کیف‌هایی که بند ضخیمی دارند، فشار کمتری به شانه‌ها و گردن وارد می‌کنند؛ زیرا فشار در سطح کلی بند پخش شده و در یک قسمت متمرکز نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است در زمان انتخاب کیف جدی، از کیف‌هایی که حداقل پهنای بند ۵ سانتی‌متر دارند انتخاب و خرید کنید. به مرور زمان بار و فشار کمتری به یک قسمت از شانه و گردن وارد شود و عوارض قبلی را کمتر احساس خواهید کرد. کیف چرم زنانه یکی از بهترین انتخاب‌ها در این حوزه می‌باشد، زیرا هم ماندگاری بالایی دارد و هم تنوع طرح و مدل در آن بسیار زیاد است.

وسایل کمتری را با خود حمل کنید

اگر در حال حاضر امکان خرید کیف را ندارید، می‌توانید از کیف بزرگ خود نیز به روش مطلوب استفاده کنید. به این صورت که وسایل داخل کیف را کمتر کنید. بهتر است در زمان بیرون رفتن، در وسایلی که با خود حمل می‌کنید تجدید نظر کنید. وسایل خود را بررسی کنید و لوازمی که نیاز ندارید و یا در صورت نیاز مبرم می‌توانید از بیرون تهیه کنید، از کیف خود خارج نمایید. در این صورت با حداقل لوازم و با کیف بزرگ باز هم از عوارض کیف سنگین در امان خواهید بود.

اصلاح نوع راه رفتن و ایستادن

همان‌طور که اشاره کردیم، کیف‌های سنگین باعث می‌شود به مرور زمان نحوه ایستادن و راه رفتن فرد تغییر کند و به یک طرف تمایل پیدا کند. با برداشتن کیف سبک‌تر و کوچک‌تر باید این مشکل را نیز برطرف کنید. به مرور زمان سعی کنید در نوع راه رفتن خود دقیق شده و در زمانی که احساس می‌کنید تعادل لازم را ندارید و یا درست و صاف نایستاده‌اید، آن را اصلاح کنید. می‌توانید برای این کار جلوی آینه بایستید و وضعیت کلی بدن خود را ارزیابی کنید. سعی کنید به گونه‌ای از کیف خود استفاده کنید که کمترین فشار به ماهیچه‌های درگیر وارد شود.

انجام حرکات ورزشی مناسب

در صورتی که به هر حال بدون آگاهی از عوارض کیف سنگین، مدت‌های مدیدی این کار را انجام داده و به ماهیچه‌های شانه و گردن و یا ستون فقرات خود آسیب زده‌اید، یکی از بهترین راهکارها برای جبران، انجام ورزش‌های مناسب است. بهتر است این ورزش‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار داده و از سایر عوارض کیف سنگین به بدن جلوگیری نمایید.

کلام آخر

عوارض کیف سنگین می‌تواند شامل مواردی مانند سردرد، فشار زیادی به ماهیچه‌های گردن، شانه و ستون فقرات و در نهایت بروز عارضه آرتروز گردن و … باشد. ولی با راهکارهایی که عنوان شد می‌توان تا حدود زیادی جلوی این مشکلات را گرفته و میزان آسیب را کمتر کرد. انتخاب کیف مناسب، حمل وسایل ضروری و مورد نیاز، انجام حرکات ورزشی و … از جمله این راهکارها بودند که هرچه سریع‌تر باید در رأس برنامه‌ها قرار گیرند.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.