آموزش صحیح واکس زدن کفش های چرم

محمدمصطفی یوسف زاده
22 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آموزش صحیح واکس زدن کفش های چرم

علت واکس زدن کفش‌های چرم چیست؟

تقریبا تمام افراد چه مرد و چه زن تمایل دارند که ظاهری زیبا و آراسته داشته باشند. یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در شیک بودن ظاهر دارد کفش است. کفش‌ها انواع گوناگونی دارند اما به جرعت می‌توان گفت از بین تمام آن‌ها کفش‌های چرمی زیبایی خاص خود را دارند.

این نوع کفش استایل شما را چند برابر جذاب‌تر نشان می‌دهد. در نتیجه برای داشتن کفش‌های چرم زیبا  و سالمی باید کفش‌های چرم خود را هر چند وقت یک بار واکس بزنید. نکته دیگری که باید در مورد واکس زدن کفش‌های چرم گفت این است که می‌تواند طول عمر کفش را افزایش دهد به علاوه به افزایش نرمی و انعطاف‌پذیری آن کمک کند. به همین دلیل احتمال ایجاد ترک بر روی آن‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

معرفی جامع کفش چرم

چرم به ماده‌ای می‌گویند که از پوست حیوانات ساخته می‌شود و از انعطاف‌پذیری و نرمی بالایی برخوردار است. باید گفت چرم فاسد می‌شود اما با روش دباغی کردن از فاسد شدن چرم جلوگیری می‌شود. به همین دلیل می‌توان از آن برای تولید کفش، کت، کیف، مبلمان و غیره استفاده کرد.

واکس از چه موادی تشکیل شده است؟

در گذشته واکس‌هایی که تهیه می‌شدند دارای مواد نفتی بودند به همین دلیل در زمان استفاده از آن‌ها بوی نفت باعث آزار افراد می‌شد. اما امروزه برای ساخت واکس از مواد طبیعی استفاده می‌شود که علاوه بر نداشتن بوی آزاردهنده، طول عمر کفش‌های چرمی را نیز افزایش می‌دهد.

واکسی که برای کفش‌های چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد حالتی کرم مانند دارد و به براق شدن کفش کمک می‎کند. البته باید گفت این نوع واکس در انواع جامد و مایع نیز ساخته می‌شود. همچنین در تمیز شدن کفش و نرمی آن نیز نقش بسیار مهمی دارد.

واکس زدن کفش چند مرحله دارد؟

همان طور که می‌دانید کفش، کت یا هر چیز چرمی دیگری نیاز به مراقبت دارند. به همین دلیل باید واکس زده شوند. پس اگر حوصله یا وقت کافی برای  مراقبت از محصولات چرمی مانند کفش را ندارید، بهتر است از خرید آن‌ها خودداری کنید. مراقبت از محصولات چرمی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت عدم توجه به آن‌ها به سرعت ترک می‌خورند و کیفیت خود را از دست می‌دهند. در ادامه مراحل واکس زدن کفش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اولین مرحله فراهم کردن شرایط مناسب برای واکس زدن است. همان طور که می‌دانید فرایند واکس زدن بسیار کثیف‌کاری دارد به همین دلیل باید از روزنامه استفاده کنید. به این صورت که ابتدا تعدادی روزنامه پهن کنید سپس کفش‌های خود را بر روی آن‌ها بگذارید و واکس بزنید. به علاوه بهتر است لباس‌های کهنه خود را بپوشید تا در صورت واکسی شدن مشکلی پیش نیاید. برای جلوگیری از واکسی نشدن بند کفش‌ها لازم است آن‌ها را از کفش خارج کنید. به علاوه اگر می‌خواهید بهتر کفش‌ها را واکس بزنید، داخل آن‌ها را با مقوا پر کنید؛ این کار باعث محکم شدن کفش می‌شود و واکس زدن را راحت‌تر می‌کند.

قبل از انجام واکس ابتدا کفش‌های خود را با یک دستمال نم‌دار پاک کنید تا تمام گرد و خاک آن گرفته شود. بعد از این مرحله بگذارید کفش‌ها کاملا خشک شوند. سپس واکس را به صورت دایره‌ای بر روی کفش بکشید تا کامل جذب کفش شود. نکته‌ای که باید در مورد واکس کفش اشاره کرد این است که قسمت‌های پاشنه و پنجه را به خوبی واکس بزنید چرا که این مناطق بیشتر سایر قسمت‌های کفش کثیف هستند. بعد از آنکه فرایند واکس زدن به اتمام رسید به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا کفش‌ها کاملا خشک شوند.

لازم به ذکر است که حتما با یک دستمال واکس‌های اضافی بر روی کفش خود را بگیرید و از چند قطره آب نیز برای درخشندگی محصول کفش خود استفاده کنید. بعد از ریختن چند قطره آب با یک دستمال قطرات را به صورت دورانی روی کفش بکشید. پس از این مرحله بگذارید تا کفش‌ها به طور کامل خشک شوند.

چگونه با آتش کفش‌ها را واکس بزنیم؟

آیا تا به حال کفش‌های خود را با آتش واکس زده‌اید؟ این روش نوعی روش واکس زدن به شمار می‌رود که طی آن شما باید جعبه واکس را برعکس می‌کنید و بر روی واکس آتش ‌می‌گیرید. با این کار واکس آتش می‌گیرد و شروع به ذوب شدن می‌کند.

سپس واکس را به حالت اول برگردانید و در آن را بگذارید تا آتش روی واکس خاموش شود. حالا در آن را باز کنید. اکنون شما با یک ماده خمیری و نرم روبه‌رو هستید اکنون می‌توانید با یک دسمال بر روی واکسن بکشید و بعد آن را به صورت دورانی بر روی کفش بمالید به طوری تمام کفش با آن آغشته شود.

فقط باید به این نکته دقت کنید که قطرات ذوب شده واکس بر روی دست یا پای شما نریزد. وقتی کار واکس زدنتان تمام شد درست طبق مطالبی که در قبل اشاره کردیم بقیه کارهای لازم را انجام دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.