چرم طبیعی و انواع روش‌های تشخیص آن از چرم مصنوعی

چرم مصنوعی چیست؟

اگر به فروشگاه چرم مراجعه کنید، این مقاله می‌تواند به شما در تشخیص چرم مصنوعی و طبیعی کمک کند. چرم مصنوعی مستقیماً از مواد پلیمری (مانند پلاستیک) ساخته می‌شود.

این نوع چرم ها به صورت مختلف و با شرایط خاص تولید می‌شوند. ممکن است نرم یا خشک باشند، هرکدام شرایط تولید خود را دارند.

انواع چرم طبیعی

در این مقاله به توضیح درباره چرم مصنوعی و تفاوت آن با چرم طبیعی می‌پردازیم. انواع چرم طبیعی مستقیماً از جلوه دباغی به منظور آماده سازی و پردازش پوست خام حیواناتی همچون گاو، بز، گوسفند و غیره تولید می‌شود.

پوست حیوانات به دلیل قابلیت فساد و آسیب پذیر بودنش از بین می‌روند، بنابراین آن‌ها را به دباغخانه ارسال می‌کنند تا چرم سازی شده‌ای قوی، انعطاف‌پذیر و پایدار تولید کنند.

تشخیص انواع چرم

  • لمس کردن

چرم طبیعی گرم و نرم است ولی چرم مصنوعی سرد و سخت است. اگر با نوک انگشتانتان به چرم فشار بدهید، می‌بینید که چرم طبیعی کمی چروک می‌شود اما بلافاصله به حالت اولیه خود برمی‌گردد. این قابلیت در چرم مصنوعی وجود ندارد. بنابراین این نکته مهم ترین نکته برای خرید کفش چرم است.

  • بو کردن

بیشترین بخش از چرم واقعی بوی خاصی دارد و در حدی خوبه و حس زنده بودن میدهد.

میزان شدت بو به نوع محصول برمیگردد، چرم تقلبی بوی ناخوشایندی از الیاف مصنوعی، پلاستیک یا بوی شیمیایی می‌دهد.

  • مشاهده کردن

چرم طبیعی معمولاً باید روی سطحش دانه‌ها و پوره‌های کوچکی داشته باشد. همچنین خطوط موربی روی آن مشاهده می‌شود.

اما چرم تقلبی برعکس این است. سطح آن کاملاً صاف و براق است و خطوط دانه‌ها و کارهای ظریفی که روی چرم طبیعی وجود دارد، در آن وجود ندارد.

  • حرارت دادن

کافیست فندک یا کبریت را به نزدیکی یک تکه چرم ببرید. اگر چرم جمع شد و بوی پلاستیکی از آن بلند شد، این نشان دهنده این است که چرم ناخالص و طبیعی نیست. اما اگر چرم به حالت اولیه خود بازگشت و دیگر جمع نشد، این نشان می‌دهد که چرم اصل و طبیعی است.

  • تست رطوبت چرم طبیعی و مصنوعی

بهتر است چند قطره آب روی چرم بریزیم، چون چرم طبیعی دارای منفذهای کوچکی است که شبیه به چوب هستند و وابسته به محیط اطرافشان، رطوبت را جذب می‌کنند. پس اگر چرم اصل باشد، آب به سرعت درون چرم جذب می‌شود. اما اگر چرم غیر طبیعی باشد، آب از روی آن رد می‌شود.

  • تفاوت در خم کردن چرم مصنوعی و چرم طبیعی

چرمی که واقعاً اصلی باشد، خیلی انعطاف‌پذیر است. اگر آن را خم کنیم، باید به شکل اصلی خود برگردد و هیچ چین و چروکی باقی نمی‌ماند. اما اگر چرم کپی باشد، به سختی خم می‌شود و خط و چین و چروک روی آن باقی می‌ماند.

  • مقدار وزن چرم مصنوعی

پوست گاو سنگین است و پوست بُز سبک. اما چرم مصنوعی حتی سبکتر از هر دو است.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *