عوارض پوشیدن کفش بدون جوراب

محمدمصطفی یوسف زاده
21 آذر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پوشیدن کفش بدون جوراب کاری است که اکثر افراد آن را انجام می‌دهند. شاید نداشتن اطلاعات از عوارض پوشیدن کفش بدون جوراب است که این کار صورت می‌گیرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به این عوارض اشاره کرده تا به اهمیت پوشیدن جوراب همراه با کفش بخصوص کفش‌های کتانی پی ببرید. ممکن است عوارض کفش بدون جوراب در ابتدا مشخص نشود، ولی تکرار این کار مطمئناً خطراتی را برای سلامت پاها به دنبال خواهد داشت.

عوارض کفش بدون جوراب

پاها یکی از اعضای مهم بدن هستند و سلامت آن‌ها با سلامت کلی بدن مربوط است. همه ما می‌دانیم که پا قلب دوم انسان است و محافظت از آن می‌تواند منجر به حفظ و پایداری سلامت کل بدن شود. پوشیدن جوراب با کفش نیز یکی از راه‌های مراقبت از پا به شمار می‌رود و عدم استفاده از جوراب به دلایلی مانند راحتی پا و یا آزاد بودن پا داخل کفش و … می‌تواند منجر به عوارضی شود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بوی بد پا

یکی از رایج‌ترین عوارض کفش بدون جوراب، بوی بد پاها است. گرمای بدن در ناحیه پا بیشتر است و پاسخ طبیعی بدن برای خارج کردن این  گرما و  خنک شدن بدن، تعرق است. عرق تولید شده باعث می‌شود تا پاها بوی نامطبوعی گرفته و این بو به کفش نیز منتقل می‌شود. معمولاً برای رسیدن به این مرحله باید مدت زمانی از پوشیدن کفش بدون جوراب گذشته باشد. ولی اگر بوی ایجاد شده زیاد باشد حتی مجبور می‌شوید تا کفش‌های خود را تعویض نمایید. پوشیدن جوراب باعث می‌شود تا عرق تولید شده جذب جوراب شده و مانع از بو گرفتن پاها و کفش شود.

تعرق پاها در داخل کفش

یکی از مهم‌ترین عوارض نپوشیدن جوراب با کتانی، عفونت باکتریایی پاها است. زیرا باکتری در محیط گرم ، مرطوب و تاریک رشد می‌کند و داخل کفش این شرایط و محیط را فراهم می‌کند. تعرق پاها یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی است که در بدن انسان رخ می‌دهد. روزانه پای انسان می‌تواند 500 میلی‌لیتر عرق تولید کند و با پوشیدن مداوم کفش این میزان بیشتر هم می‌شود. در صورتی که پاها تمیز باشند، ممکن است عوارض آن تنها به بوی بد ختم شود. ولی نداشتن جوراب وضعیت را بدتر کرده و محیط را برای رشد و تکثیر  باکتری‌ها فراهم می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت عفونت باکتریایی یکی از عوارض شایع نپوشیدن جوراب با کفش است.

آسیب رسیدن به پوست پاها

ممکن است تصور کنید که کفش‌های باکیفیت را می‌توان بدون جوراب پوشید. این تصور اشتباه است، زیرا معمولاً کفش‌های استاندارد و با جنس مرغوب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پوست پا کمترین تماس را با رویه کفش داشته باشد. در نتیجه در صورت استفاده طولانی از کفش، احتمال بروز حساسیت وجود دارد که به عوارضی مانند تاول در پاها می‌انجامد. این تاول‌ها در محیط گرم و مرطوب داخل کفش دچار عفونت شده و در نتیجه عوارض بیشتری را برای فرد به دنبال خواهد داشت. بنابراین به صرف باکیفیت بودن کفش نباید آن را بدون جوراب استفاده کرد.

احتمال بروز عفونت قارچی در پاها

احتمال بروز عفونت در پاها به دلیل تعرق وجود دارد. یکی از انواع این عفونت‌ها که در بین انگشتان ایجاد می‌شود و بسیار دردناک است، عفونت قارچی اونیکومیکوسیس یا عفونت قارچی ناخن است که ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. این قارچ‌ها در داخل کفش تولید می‌شوند و با عرق کردن و گرمای پا، محیط مساعدی برای رشد و تکثیر آن‌ها در بین ناخن‌ها فراهم می‌شود. پوشیدن جوراب می‌تواند به حل مشکل کمک زیادی نماید، زیاد تعرق پاها را کمتر کرده و احتمال عفونت را کاهش می‌دهد. ممکن است برخی خانم‌ها تصور کنند که در زمان خرید کفش زنانه و انتخاب جنس‌های مرغوب می‌توانند خود را از شر پوشیدن جوراب راحت نمایند، ولی باید گفت حتی جنس چرم با کیفیت نیز بدون پوشیدن جوراب می‌تواند این عوارض را به دنبال داشته باشد.

چرا پوشیدن کتانی بدون جوراب باعث بدبو شدن پاهای می‌شود

یکی از کفش‌هایی که معمولاً کاربرد زیادی داشته و افراد زیادی در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند، کفش‌های کتانی است.  خیلی از افراد برای راحتی پا، از پوشیدن جوراب با کفش کتانی اجتناب می‌کنند. ولی مطمئناً این افراد  از عوارض شایع پوشیدن کفش بدون جوراب آگاهی لازم را ندارند. کفش‌های کتانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمترین مبادله هوایی در داخل کفش انجام شده و هوا را در داخل خود حبس می‌کنند. در نتیجه احتمال تعرق بالاتر می‌رود. محیط گرم و مرطوب داخل کفش می‌تواند فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شده و احتمال عفونت پاها را بیشتر می‌کند. همچنین تعرق زیاد باعث می‌شود تا بوی بد پاها تشدید شود و در نتیجه با خارج کردن کفش، این بوی نامطبوع آزاردهنده خواهد بود. بنابراین بهتر است با کفش کتانی نیز جوراب بپوشید تا از عوارض پوشیدن کفش بدون جوراب در امان بمانید.

چرا باید همراه با کفش و یا صندل، حتماً جوراب به پا کنیم؟

یکی از انواع کفش‌هایی که بیشتر مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرد، صندل‌ها هستند. معمولاً خانم‌ها با این مدل از کفش‌ها، جوراب به پا نمی‌کنند و دلیل آن نیز زیبا نشان دادن پاها است. ولی باید گفت عوارض کفش بدون جوراب در این مدل‌ها نیز بسیار بالا است. ممکن است تعرق کمتر شود و احتمال عفونت پایین‌تر بیاید. ولی عوارضی مانند خشک و تیره شدن پاها در اثر تماس مستقیم نور خورشید بیشتر است. از طرفی اشعه‌های مضر نور آفتاب مستقیماً بر روی پاها تابیده و عوارض زیادی را به دنبال دارد. در این شرایط پوست کف پا نیز تماس مستقیم با مواد شیمیایی مورد استفاده در کفش داشته و احتمال حساسیت وجود دارد. یکی دیگر از عوارض پوشیدن صندل بدون جوراب، تجمع گرد و خاک و آلاینده‌ها در بین انگشتان و پاها است که نیاز به شستشوی مکرر پا را لازم می‌دارد.

چرا برخی افراد جوراب نمی‌پوشند؟

دلایل زیادی برای عدم پوشیدن جوراب با کفش عنوان می‌شود که یکی از آن‌ها زشت نشان داده شدن کفش‌هایی مانند صندل‌ها با جوراب است. از طرفی راحت بودن انگشتان در داخل کفش و خفه نشدن آن‌ها از دیگر دلایلی است که برای این موضوع عنوان می‌شود. ولی باید گفت این دلایل نمی‌توانند مانعی برای پوشیدن جوراب با کفش باشند. زیرا با پوشیدن جوراب می‌توانید از عوارض زیاد و جبران‌ناپذیری مانند بو گرفتن پاها، تیره شدن پوست پا و خشکی آن، عفونت‌های قارچی و باکتریایی آزاردهنده و … پیشگیری نمایید.

کلام آخر

پوشیدن جوراب با انواع کفش‌ها برای مراقبت و محافظت از سلامت پاها و در کل سلامت بدن بسیار مفید است و توصیه می‌شود. امروزه تنوع زیادی در طراحی، رنگ و شکل ظاهری جوراب‌ها وجود دارد که می‌توانید بنا به کاربرد آن‌ها ، جوراب مورد نیاز خود را تهیه نمایید. نوع کفش و جنس آن نیز در کاهش این عوارض بسیار مهم است. مستر چرم با گردآوری انواع کفش‌ها با کیفیت‌های بالا و مرغوب، می‌توانید شما را در حل این مشکل یاری نماید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.