معرفی انواع واکس کفش 

محمدمصطفی یوسف زاده
23 آبان, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
معرفی انواع واکس چرم

داشتن کفش‌های چرم زیبا، جذاب و صیقلی نقش زیادی در منحصربه‌فرد شدن استایلتان ایفا می‌کند؛ اما انتخاب واکس کفش مناسب امکان دارد برای شما به یک چالش تبدیل شده باشد. واکس کفش می‌تواند در درخشش، ضدآب بودن یا حتی بازسازی و اصلاح چرم خشک و ترک‌خورده کاربرد داشته باشد. این خمیر مومی، کرم یا مایع به منظور صیقل دادن، افزایش درخشش به کفش یا چکمه چرمی همچنین بالا بردن طول عمر و بازیابی ظاهر آن‌ها استفاده می‌شود.

واکس‌ها دارای بافت‌ و ویژگی‌های مختلفی از مایع گرفته تا جامد تولید می‌شوند؛ این محصولات شامل حلال‌ها، رنگ‌دهنده‌ها و مواد تشکیل‌دهنده واکس هستند. احتمالاً همه‌ ما کفش و کاپشن چرمی داریم که نمی‌خواهیم با ترک‌خورده شدن آن‌ها روبه‌رو شویم. همان‌طور که می‌دانید هیچ چیزی سریع‌تر از ظاهر نامرتب نمی‌تواند از شکوه و شیکی ظاهر  شما کم کند؛ اما خوشبختانه با استفاده از یک واکس مرغوب و متناسب با چرم کفش می‌توان دوباره کفش را به حالت اولش برگرداند.

انتخاب واکس مناسب برای کفش بسیار مهم است. انواع گوناگونی از مدل‌های واکس کفش در بازار عرضه می‌شوند. در ادامه انواع واکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم همچنین مزایا و معایب هر کدام را درک کرده و یاد می‌گیریم کدام واکس برای کفش مناسب است.

واکس مومی

نسبت به دیگر گزینه‌های واکس، واکس مومی به عنوان یک ابزارعالی و چند منظوره برای استفاده، مطرح است. در ساخت این نوع واکس از مواد مومی استفاده شده و تنها حاوی مقدار کمی رنگدانه است که به ترکیب اضافه می‌شود. واکس مومی به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع واکس برای محصولات چرمی شناخته می‌شود. این نوع واکس، بخاطر برخورداری از حلال‌های فرار با ارزش بالا، پس از استفاده، حالت جامد به خود می‌گیرد و براقیتش را حفظ می‌کند.

مواد اصلی در ترکیب واکس‌های مومی معمولاً شامل حلال‌های آلی، موم و رنگ‌دهنده‌ها هستند. بسیاری از واکس‌های گیاهی از موم نخل، موم زنبورعسل و موم زغال قهوه‌ای به دست می‌آیند که از جمله معروف‌ترین نوع موم‌ها هستند.

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از واکس کفش مومی، ویژگی آب‌گریزی آن است. استفاده از این نوع واکس بر روی کفش می‌تواند یک لایه ضدآب بر روی کفش ایجاد و از آن در برابر هر شرایط آب و هوایی محافظت کند. لازم به ذکر است استفاده از واکس مومی در افزایش طول عمر کفش چرم نیز نقش دارد.

واکس مایع

واکس‌ها به اشکال مختلفی از حالت جامد گرفته تا مایع تولید می‌شوند. واکس‌های مایع، در مقایسه با واکس‌های جامد، دارای حالت لعابی هستند. این نوع واکس معمولاً حاوی مقدار کمی موم است. واکس کفش مایع یک ترکیب پیچیده دارد. اگرچه ممکن است واکس مایع باعث درخشش سریع کفش‌ها شود، اما بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که بهتر است از آن برای مدت زمان طولانی استفاده نشود؛ زیرا باعث خشک شدن و ترک خوردن چرم می‌شود.

واکس کرمی

یک راه‌حل مناسب و مؤثر برای افزایش زیبایی کفش‌های چرمی شما، استفاده از واکس کرمی است. این نوع خاص از واکس کفش با واکس‌های مومی تفاوت دارد. واکس کرمی کفش معمولاً از پایه کرم تشکیل شده و حاوی مقدار زیادی رنگدانه است.

برخلاف انواع دیگر واکس کفش، جذابیت اصلی واکس کرمی در بازیابی رنگ اصلی کفش است. این واکس به عنوان یک براق کننده رنگ عمل می‌کند که برای بازگرداندن رنگ کمرنگ یا پر کردن ناهمواری‌های موجود بر روی کفش‌ها استفاده می‌شود. هرچند واکس کرمی برای اکثر کفش‌های چرمی صاف گزینه‌ای عالی است، اما در برخی از موارد امکان دارد به برخی از انواع چرم‌ آسیب برساند.

واکس سنتی

واکس‌های سنتی عمدتاً از موم‌های طبیعی به دست می‌آیند. این نوع واکس‌ها به تعمیر و پرکردن جاهای خالی در چرم کفش کمک می‌کنند. به عبارت دیگر موم موجود در واکس به طور کامل سوراخ‌های کوچک و شکاف‌های چرمی را پر کرده و به کفش شما درخشش و سطحی صاف می‌بخشد. واکس مومی سنتی از ترکیبات نفتی یا چربی حیوانی تشکیل شده است به همین دلیل امکان دارد نیاز به چندین لایه داشته باشد.

واکس کارناوبا یکی از معروف‌ترین واکس‌های سنتی در امریکا به شمار می‌رود که از روغن برگ درخت خرما در برزیل استخراج می‌شود. هر ساله، تنها حدود 30٪ از برگ‌ها را برای تولید موم برداشت می‌کنند؛ درختان باقی‌مانده برای جذب کربن باقی می‌مانند و به خوبی در آینده رشد می‌کنند. استفاده از این موم کاملاً طبیعی، پایدار و متناسب با محیط زیست است.

نرم کننده چرم

در مورد مراقبت از کفش‌های چرمی، یک نرم‌کننده چرم می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. این نرم‌کننده چرم امکان دارد از نظر ظاهری مشابه با واکس چرمی باشد، اما باید گفت می‌تواند به حفظ چرم در شرایط مناسب کمک کند و الیاف تشکیل‌دهنده چرم را دوباره پر کند. درست است که واکس کفش به براق و صاف نشان دادن کفش شما کمک کند، اما در استفاده طولانی مدت امکان دارد باعث آسب رساندن به کفش چرمی شما شود. نرم‌کننده چرم به داخل آن نفوذ و آن محافظت می‌کند.

داشتن نرم‌کننده چرم، بخش حیاتی از مراقبت منظم از کفش به شمار می‌رود. نرم‌کننده، شکاف بین الیاف و منافذ جداگانه چرم را پر و به بیرون آمدن آب از مواد چرمی کمک می‌کند؛ در نهایت نیز آن‌را با مواد نرم‌کننده جایگزین می‌کند. این پدیده باعث نرمی چرم می‌شود همچنین از ترک خوردن و خشک شدن آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. نرم‌کننده چرم اگر در ابتدا با شوینده کفش استفاده شود حتی بهتر عمل خواهد کرد.

چرا باید به کفش چرم واکس بزنیم؟

کفش چرم، نشانه اعتماد به نفس شماست و استایلتان را زیبا، جذاب و مرتب نشان می‌دهد. اگر از کفش چرم خود مراقبت نکنید، با گذر زمان براقی و شیکی آن از دست می‌رود. چرم، یک پوست طبیعی و گران‌قیمت است که تحولات زیادی در طول زمان می‌گذراند. روغن‌های طبیعی موجود در چرم، به تدریج از بافت خارج شده و باعث چروک، کاهش رنگ و درخشندگی سطح آن می‌شود. اگر سایر محصولات چرمی مثل کیف دستی یا لباس چرم هم دارید، مراقبت دوره‌ای با واکس برای آن‌ها نیز مفید است.

چرم همیشه به مراقبت و توجه نیاز دارد تا همواره در بهترین حالت خود باقی بماند. تلاش کنید گرد و خاک و آلودگی را از سطح چرم پاک کنید؛ زیرا آلودگی ممکن است در طولانی مدت باعث خرابی و از دست دادن رنگ و همچنین درخشندگی چرم شود.

هر چند وقت یکبار، کفش چرم خود را واکس بزنید تا چربی آن حفظ شود. واکس دارای مواد خاصی است که به تغذیه چرم کمک کرده و آن‌را تقویت می‌کند. اگر از واکس و روغن‌های ویژه چرم استفاده نکنید، سطح کفش چرم با گذر زمان خشک و پوسته پوسته خواهد شد.

نکاتی مهم در مورد واکس‌ها

واکس در سه حالت جامد، نیمه جامد و مایع در بازار عرضه می‌شود. اگر قصد ترمیم لباس و کفش چرمی را دارید، بهتر است از واکس نیمه جامد یا مایع استفاده کنید.

همیشه پیشنهاد می‌شود که قبل از واکس زدن، دو فرچه در دسترس داشته باشید. از فرچه اول که دارای شکل مستطیلی است، برای تمیز کردن سطح کفش از گرد و غبار استفاده کنید. از فرچه دوم برای واکس زدن و پخش بهتر ماده استفاده نمایید.

به هنگام خرید واکس، بهتر است به سراغ نوعی بروید که گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کند. واکس‌هایی که گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند، امکان دارد زودتر کفش را آلوده کنند و عمر آن‌را کاهش دهند. یکی از معیارهای انتخاب واکس، عدم جذب گرد و غبار همچنین ایجاد لکه‌ها و آثار بر روی کفش است. بهتر است واکسی انتخاب کنید که سطح را به خوبی پوشش دهد و اثرات آلودگی را به حداقل برساند.

چه وسایلی برای واکس زدن مورد نیاز است؟

برای واکس زدن به یک‌سری وسیله نیاز است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرچه واکس چرم

فرچه واکس، وسیله‌ای ساده برای پخش کردن واکس روی کفش چرم به شمار می‌رود. استفاده از فرچه‌های پلاستیکی توصیه نمی‌شود؛ زیرا نه ‌تنها واکس به خوبی روی چرم پخش نمی‌شود بلکه امکان دارد به چرم آسیب برساند. حتماً اطمینان حاصل کنید که فرچه واکس تمیز باشد.

فرچه پولیش چرم

پس از واکس زدن با فرچه واکس، نوبت استفاده از فرچه پولیش است. این فرچه اضافی واکس روی کفش را برمی‌دارد و رنگ کفش را در تمام قسمت‌ها یک‌دست می‌کند.

برس جیر

برای تمیز کردن کفش جیر و نبوک، از برس جیر استفاده کنید. این برس‌ها دو سطح دارند؛ سطح ژله‌ای برای تمیز کردن گرد و غبار از روی جیر و نبوک همچنین یک سطح دیگر که برای یک‌دست کردن و مرتب کردن پرزهای جیر و نبوک استفاده می‌شود و در واقع مانند یک شانه عمل می‌کند.

روش درست واکس زدن به چه صورت است؟

برای آن‌که بتوانیم به درستی واکسن بزنیم باید به یک سری نکات توجه کنیم که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از قالب یا روزنامه

در مرحل اول یک قالب استاندارد را در کفش قرار دهید. لازم به ذکر است در صورت عدم دسترسی به قالب، داخل کفش را با روزنامه پر کنید تا فرم کفش حفظ شود.

تمیز کردن سطح کفش

با یک دستمال تمیز، گرد و غبار را از سطح کفش چرم پاک کنید. همچنین در صورت آلودگی زیاد، از فوم تمیز کننده چرم استفاده کنید.

واکس زدن

به وسیله فرچه واکس، مقدار بسیار کمی از واکس را بردارید و به صورت دایره‌ای به تمام قسمت‌های چرمی کفش بزنید. توجه داشته باشید که مقدار واکس نهایی باید کم باشد تا پس از خشک شدن، لکه ایجاد نشود.

پولیش کردن

بعد از خشک شدن واکس، با استفاده از فرچه پولیش، سطح کفش را در تمام قسمت‌ها پولیش کنید. لازم به ذکر است نباید از اسفنج به جای فرچه پولیش استفاده کنید؛ زیرا این کار باعث مات شدن رنگ چرم می‌شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.