واکس چرم بی رنگ ضامن ماندگاری چرم های شما

محصولات چرمی اعم از لباس‌ها، کفش‌ها و اکسسوری‌هایی که از چرم طبیعی ساخته شده‌اند جزو محبوب‌ترین لوازم در کمد آقایان و خانم‌های شیک‌پوش و خوش استایل هستند. این محصولات همیشه جذاب و پرطرفدارند. اما نکته مهم این است که چرم، به همان میزان که ارزشمند و زیبا است، نیاز به نگهداری و مراقبت نیز دارد. واکس زدن، ساده‌ترین کاری است که می‌توان برای افزایش کیفیت و ماندگاری این محصولات انجام داد. بنابراین اگر شما هم جزو چرم پوشان حرفه‌ای هستید و کاپشن، کیف، دستکش و محصولات مختلف چرمی در رنگ‌های متنوع دارید همیشه باید یک واکس چرم بی رنگ نیز در منزل داشته باشید. در ادامه بیشتر در رابطه با انواع واکس بی رنگ سخن می‌گوییم.

چرا لوازم چرمی نیاز به واکس دارند؟

هر محصولی عمر خاصی دارد. برخی از لباس‌ها را نهایتاً یک سال یا حتی کمتر می‌توانید استفاده کنید. پس از گذشت این مدت، ممکن است رنگ و رو رفته یا کهنه شوند و یا اینکه دیگر مطابق با مد روز نباشند. اما چرم چنین نیست. محصولات چرمی قرن‌هاست که توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز که هنوز است لوازمی لوکس و به روز به شمار می‌آیند. پس هرگز از مد نمی‌افتند و قرار نیست روزی آن‌ها را کنار بگذارید. از طرفی، چرم مرگ ندارد. یعنی شما می‌توانید سال‌های طولانی از آن استفاده کنید. این ماده طبیعی در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است و هر چه عمرش بالاتر برود جذاب‌تر و منعطف‌تر خواهد شد نه کهنه و پوسیده. پس زمانی که یک جفت کفش، یک کیف یا کت چرمی می‌خرید خیالتان راحت است که مدت زیادی از آن استفاده خواهید کرد.

اما همان‌طور که گفتیم، چرم نیاز به مراقبت دارد و اگر این عمل به درستی صورت نپذیرد، ممکن است کدر و بی‌روح و یا حتی دفرمه شود. گاه ممکن است عواملی چون رطوبت موجب خشک شدن و ترک برداشتن آن شوند. برای آنکه از وقوع چنین مشکلاتی پیشگیری کنید و همیشه چرمی زیبا و براق داشته باشید لازم است هر از گاهی آن را واکس بزنید. واکس زدن چرم به منزله جوان‌سازی این متریال جادویی است و موجب می‌شود چرم همانند روز اولش تر و تازه شود. کافی است همیشه یک واکس چرم بی رنگ در دسترس داشته باشید. در میان محصولات چرمی متنوع، کفش چرمی بیش از سایرین نیاز به نگهداری و واکس زدن دارد. چرا که مدام در برابر گرد و غبار بوده و بیشتر در معرض آلودگی قرار دارد.

واکس بی رنگ چگونه موجب بالا رفتن ماندگاری چرم می‌شود؟

انواع واکس چرم، چه از نوع رنگی و چه بی رنگ، علاوه بر آنکه وظیفه جلا دادن و برق انداختن محصولات چرمی را بر عهده دارند، یک وظیفه مهم‌تر نیز دارند. و آن ایجاد یک لایه محافظ بر روی چرم جهت جلوگیری از نفوذ هر گونه مواد آلاینده و یا رطوبت به داخل بافت آن می‌باشد. این خاصیت واکس موجب می‌شود که سبب بالا رفتن مقاومت چرم در برابر آسیب‌های مختلف و در نتیجه افزایش طول عمر آن گردد. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده واکس چرم بی رنگ و وظیفه هر کدام از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • حلال‌ها: موم‌های کهنه بر جای مانده روی چرم را حل کرده و آن‌ها را از بین می‌برند.
  • روغن‌ها: از چرم در برابر عوامل محیطی مختلف از جمله رطوبت و گرد و غبار محافظت می‌کند.
  • موم‌ها: موم مورد استفاده در ساخت انواع واکس متفاوت است. ممکن است از موم زنبور عسل، موم گیاهی و موم ساخته شده از مواد نفتی در آن به کار رفته باشد.

انواع واکس چرم بی رنگ

واکس‌ها از نظر ترکیبات سازنده، حالت فیزیکی و همچنین نحوه استفاده با هم متفاوت هستند. شما باید با در نظر گرفتن نیاز خود و محصولی که واکس می‌زنید، بهترین نوع واکس را انتخاب و خریداری نمایید. برخی از متداول‌ترین انواع واکس چرم بی رنگ به شرح زیر می‌باشند:

  • واکس چرم کفی

واکس چرم کفی در داخل محفظه‌های اسپری دار ارائه می‌شود. زمانی که آن را بر روی لباس یا اکسسوری چرمی خود اسپری می‌کنید ماده‌ای کف مانند بر روی چرم می‌نشیند. حال نوبت آن است که با استفاده از پد مخصوص و یا یک اسفنج تمیز سطح چرم را کاملاً پاک کنید. مشاهده خواهید کرد وسیله چرمی شما مانند روز اولش درخشان و تمیز شده است.

  • واکس چرم اسپریی

واکس اسپریی حالت مایع دارد و داخل محافظ مخصوصی به فروش می‌رسد. این نوع از واکس را همان‌طور که از نامش پیداست باید بر روی کفش یا کاپش چرمی خود اسپری کنید. فقط حواستان باشد که هنگام اسپری کردن، واکس را حدود ۱۵ سانتی‌متر دورتر گرفته و در ضمن مطمئن شوید که واکس به صورت یکنواخت بر تمام سطح چرم اسپری شود. پس از اتمام کار، چرم را حدود دو ساعتی در محل مناسبی قرار دهید تا واکس آن کاملاً خشک شود.

  • واکس چرم جامد کرمی

واکس یا کرم چرم جامد، همان واکس قدیمی است که همه ما آن را می‌شناسیم و احتمالاً بارها از آن استفاده کرده‌ایم. البته امروزه واکس‌های کرمی در رنگ‌های مختلف و همچنین نوع بی رنگ و با ترکیبات جدیدتر تولید شده و روانه بازار می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، نحوه استفاده از این نوع از واکس بدین ترتیب است که، مقداری از واکس را با استفاده از فرچه یا اسفنج به صورت دایره‌ای شکل بر روی کفش‌های خود می‌مالید و تمام قسمت‌های آن را برق می‌اندازید. پس از اتمام کار باید کمی زمان بدهید تا واکس خشک شود سپس با استفاده از فرچه پولیش، سطح کفش را پولیش کنید.

  • واکس چرم مایع

واکس مایع، حالت مایع دارد و در ظروف یا بطری‌هایی با اشکال مختلف ارائه می‌شود. اما طرز استفاده کلی از چنین واکسی بدین نحو است که شما باید چند قطره از آن را بر روی اسفنج مخصوص ریخته و بر تمام سطح محصول چرمی خود بکشید. البته فراموش نکنید که پیش از مصرف، بطری را به خوبی بتکانید.

واکس چرم طبیعی با واکس‌های متفرقه تفاوت دارد

جنس محصولات چرمی موجود در بازار بسیار متنوع است. برخی از آن‌ها از چرم طبیعی و برخی دیگر از چرم مصنوعی ساخته شده‌اند. اگر محصولی گران قیمت و با کیفیت را خریداری کرده‌اید که از چرم طبیعی ساخته شده است، حتماً توجه داشته باشید که واکسی که خریداری می‌کنید نیز مخصوص چرم طبیعی باشد. چرا که واکس‌هایی که مخصوص این محصولات هستند با واکس‌های دیگر متفاوت هستند. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم واکس چرم طبیعی، لایه‌ای محافظ بر روی چرم ایجاد می‌کند که موجب نرمی، انعطاف‌پذیری و عدم نفوذپذیری در برابر گرد و خاک و آب می‌شود. در حالی که واکس‌های متفرقه و با برندهای نامشخص می‌تواند به مرور زمان سبب خشکی، کدر شدن و سفت و غیرقابل انعطاف شدن کفش شما گردد. در ضمن، لایه ایجاد شده بر روی کفش، خود عاملی برای جذب گرد و خاک خواهد بود.

نکات مهم واکس زدن چرم طبیعی

واکس زدن به چرم به دلیل آنکه در نهایت سبب زیباتر شدن محصول چرمی شما می‌شود کاری بسیار لذت‌بخش است. اما فراموش نکنید که برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید و در طولانی مدت شاهد آثار تخریب‌کننده واکس بر روی لوازم خود نباشید باید از تمامی نکات مهم مربوط به واکس آگاه شده و این کار را به صورت کاملاً اصولی انجام دهید. از جمله برخی از نکات ساده اما مهم که باید به یاد داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با توجه به اینکه از محصول مورد نظر به صورت مداوم و روزانه استفاده می‌کنید یا فقط ماهی چند بار، میزان نیاز آن محصول به واکس متفاوت است. سعی کنید زمان مناسب برای واکس زدن را انتخاب نمایید. افراط و تفریط در این کار می‌تواند به چرم شما آسیب بزند. به طور کلی، پس از هر ۱۵ بار استفاده از محصول بهتر است آن را واکس بزنید.
  2. با توجه به محصولی که قرار است واکس بزنید، بهترین واکس را انتخاب نمایید. به عنوان مثال، واکس‌های کرمی یا جامد از جمله بهترین گزینه‌ها برای برق انداختن کفش‌های شما هستند. یا اینکه واکس کفی برای کاپش یا کت چرمی مناسب است و استفاده راحت‌تری دارد.
  3. برند شناخته شده و استاندارد واکس را برای خریداری انتخاب نمایید.
  4. هر واکسی که انتخاب می‌کنید، واکس جامد، مایع، کفی یا اسپریی، باید لوازم مخصوص از قبیل فرچه اسفنج و … را نیز تهیه نمایید. استفاده از وسایل نامناسب ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.
  5. پیش از آنکه عملیات واکس زدن را شروع کنید تمام لوازم جانبی کیف و کفش از قبیل بندها و یراق‌آلات جداشدنی را از آن جدا کنید. همچنین فراموش نکنید که حتماً تمام سطح چرم را با استفاده از یک دستمال نرم و خشک، کاملاً از گرد و غبار و هر آلودگی پاک کنید.
  6. تمام سطح چرم را به صورت یکنواخت و با حوصله تمام واکس بزنید.

کلام آخر

واکس چرم بی رنگ یکی از پرکاربردترین واکس‌های مخصوص چرم است. چرا که شما می‌توانید از آن برای واکس زدن تمام محصولات چرمی در رنگ‌های مختلف استفاده کنید. در این مطلب از مستر چرم سعی کردیم شما را با نکات جدیدی از انواع واکس چرم و کاربرد آن‌ها و همچنین ترفندهای خاص برای افزایش ماندگاری محصولات چرمی آشنا کنیم. همچنین مستر چرم به منظور رفاه حال کاربران جهت انجام خرید اینترنتی، اقدام به ارائه انواع محصولات چرمی با کیفیت و همچنین اکسسوری‌های مختلف از جمله واکس چرم کرده است.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *