فرایند دباغی کردن

آیا تا به حال در مورد مراحل تولید چرم  کیمف و کفشی که خریداری کرده اید فکر کرده اید؟ تولید چرم شامل چندین مرحله است ، از خشک شدن و پخت تا دباغی چرم و رنگرزی. ما روند دباغی شدن  را بررسی خواهیم کرد و خواهیم فهمید که چرا نوع دباغی شدن روی پوست بسیار بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارد.

چرا چرم باید دباغی شود؟

دباغی کردن چرم

دباغی شدن چرم ضروری است زیرا اگر پوست خام دباغی نشود ، پوسیده پوسیده می شود. فرآیند دباغی کردن پروتئین پوست یا پوست خام را تثبیت می کند ، از پوسیدگی جلوگیری می کند و آن را برای طیف گسترده ای از برنامه های نهایی آماده می کند. دباغی کردن پوست برای چرم هزاران سال است که توسط تمدن های باستانی مانند سومر و هند انجام می شود.

آماده کردن پوست برای دباغی کردن

طریقه دباغی پوست

پوست حیوانات قبل از آماده شدن برای استفاده در ساخت محصولاتی مانند کمربند ، کیف پول زنانه و مردانه ، کفش ، مبلمان و لباس مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد. مراحل قبل از دباغی  شدن ممکن است شامل نگهداری ، خیساندن ، آهک خوردن ، تقسیم ، دلیمینگ ، ضربه زدن ، چربی زدایی ، سفید کردن ، باشد.

به محض رسیدن پوست از کشتارگاه یا مزرعه ، قدم بعدی حذف هرگونه تکه گوشت از پوست است.

مرحله بعدی درمان پوست با نمک است. پخت با جلوگیری از رشد باکتری ها در مکان های  تهیه و فرآوری ، از پوسیدگی جلوگیری می کند. این کار میزان رطوبت پوست را تا حد زیادی کاهش می دهد. یکی از راه های درمان پوست نمک زدن با نمک مرطوب است که در آن پوست بسیار نمک زده و سپس تا 30 روز در بسته ها فشرده  قرار داده می شود. راه دیگر این است که آنها را حدود 16 ساعت در آب نمک  خیس کنید.

مرحله بعد از اماده کردن پوست

مرحله بعد از اماده کردن پوست

اولین قدم حذف نمک های باقی مانده از عمل آوری در فرایندی به نام خیساندن است. این فرایند شامل خیساندن پوست در آب است که مواد شیمیایی خاصی برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها به آن اضافه میشود.

پس از خیساندن پوست، پوست به سمت آهک زنی می رود. این بدان معنی است که پوست را در یک درام یا گودالی پر از شیر آهک یا محلول قلیایی خیس میکنند. لیمیتینگ منجر به حذف چربی و چربی طبیعی و همچنین کراتین  موهای موجود در سطح پوست می شود. همچنین باعث تورم و تقسیم الیاف به میزان دلخواه می شود و کلاژن موجود در پوست را برای شرایطی که مناسب  دباغی شدن است ، آماده می کند.

پس از آهک زدن ، پوست از دستگاه عبور می کند تا بافت گوشتی را از سمت گوشت خارج کند. این فرآیند ، شامل حذف بافت همبند و بقایای گوشت از سمت گوشت موجود بروی  پوست است. برای این فرایند از رول های خراشنده چرخشی استفاده می کنند.

در مرحله بعد با افزودن اسیدها به داخل درام یا گودال ، قلیائیت پوست ها کاهش می یابد. الیاف متورم پوست یکبار دیگر در آماده سازی برای فرآیند ضربه زدن جمع می شوند. فرآیند تخریب برای پوست گاوها می تواند حدود 2 ساعت طول بکشد.

بسته به نوع استفاده از چرم ، می توان پوست ها را خراش داد. باتینگ یک نوع فرایند است که شامل افزودن آنزیم ها به پوست می شود تا نرم شوند.

بعد از ضربه زدن وقت درمان پوست است که شامل درمان پوست با نمک و سپس اسید است. نمک از اثرات سوء افزایش شدید اسیدیته اسیدهای مورد استفاده در پوست جلوگیری می کند. این فرایند از آن جهت حائز اهمیت است که کلاژن را برای حداکثر نفوذ عوامل دباغی  کننده در مرحله دباغی  شدن آماده می کند.

مرحله بعدی چربی زدایی است . در این فرایند از حلال ها یا سیستم های مبتنی بر آب برای از بین بردن چربی اضافی قبل از برنزه شدن استفاده می شود.

فرایند دباغی پوست

فرایند دباغی کردن چرم

پس از مرحله آماده سازی ، وقت دباغی پوست است . روشهای زیادی برای دباغی کردن پوست وجود دارد ، اما نتیجه نهایی این است که پوست ها پوسیده نمی شوند و آماده رنگرزی و مصارف دیگر مانند تولید کالا هستند.

دباغی پوست روش های مختلفی دارد  ولی یکی از روش های رایج آن دباغی کردن با کروم است ..دباغی کردن پوست شامل خیساندن پوست در حمام های حاوی نمک های اسیدی است تا زمانی که آنها برای مرحله بعدی یعنی دباغی شدن با کروم آماده میشوند .

دباغی چرم با کروم سریعتر از دباغی سبزیجات است و با ماشین آلات مدرن می تواند تا یک روز طول بکشد. پس از فرآیند دباغی اولیه ، چرم به ضخامت های مختلف بر اساس نیاز صنعتگران چرم بریده می شود. سپس برای تولید کالاهای چرمی بیشتر پردازش می شود. تولید این نوع چرم که یک فرآیند بسیار خودکار است ، محبوب است و هزینه کمتری نسبت به سایر روش های دباغی کننده دارد.

روش دیگر ، دباغی سبزیجات ، از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است و شامل تانن های پوست و برگ درختان و گیاهان می شود. پس از مرحله آماده سازی ، پوست ها در گودال دباغی کردن  قرار می گیرند ، جایی که بشکه های حاوی محلول های برنزه کننده با قدرت های مختلف وجود دارد. در مدت دو تا سه ماه ، برنزه کننده ها پوست را ازیک  بشکه به بشکه دیگر منتقل می کنند و محلول به تدریج قوی تر می شود.مواد مورد نیاز برای  دباغی کردن به پوست نفوذ می کنند و فرآیند تخمیر و رسوب ، باعث میشود رنگ و ظاهر متمایزی از پوست پدید بیاید.

الیاف پوست حیوانات مورد استفاده برای چرم،  در محصول نهایی قابل مشاهده است.  و به چرم اصالت و شخصیت می بخشد که آن را خاص تر می کند.

چرم دباغی شده چگونه به فروش می رسد

چرم دباغی شده چگونه به فروش می رسد

پس از فرآیند دباغی پوست ، چرم نهایی به معامله گران فروخته می شود. صنعت چرم از اصطلاحات و اندازه گیری های مختلفی برای فروش استفاده می کند. برخی از این اصطلاحات  عبارت اند از : طرف ، مخفی ، پوست ، شکاف یا شکم.

از آنجا که اندازه هر طرف ، پوست ، شکاف یا شکم متفاوت است ، اندازه محصول نیز متفاوت است. در برخی موارد اندازه گیری ها به متر مربع انجام می شود ، در حالی که ضخامت بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود.

از آنجا که چرم به ضخامت های مختلف با وزن های مشخص تقسیم می شود ، تبدیل عرض به وزن ساده است. چرم قراضه و کیفیت پایین معمولاً بر اساس وزن به فروش می رسد.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *