انواع فرم پا

با توجه به فرم پاها کفش مناسب را انتخاب کنید

یکی از مسائل اساسی در خرید کفش، انتخاب کفش مناسب برای پاها است. همان طور که می دانید پا قلب دوم انسان می باشد. بنابراین انتخاب کفش متناسب با فرم پا، به یک چالش مهم برای افراد تبدیل شده است. زیرا پوشیدن کفش های نامناسب که با فرم پا مطابق نیستند می‌ تواند در طولانی مدت به استخوان های پا آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع فرم پا و کفش های مناسب برای آن ها اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه به معرفی انواع فرم پاها می پردازیم:

  • پاهایی با انگشت های تغییر شکل داده

جالب است بدانید تغییر شکل پا در اثر پوشیدن کفش های نامناسب در سنین کودکی به وجود می آید. افرادی با انگشت های تغییر شکل یافته در انتخاب کفش به مشکل بر می خورند. زیرا این تغییر در فرم پاها مانع از انتخاب هر نوع کفشی برای آن ها خواهد شد. بهتر است افرادی با این گونه فرم پا به دنبال خرید کفش هایی با رویه نرم و دارای قابلیت انعطاف باشند. پوشیدن کفش چرم زنانه و مردانه می تواند این مشکلات را تا حدودی برطرف نماید.

  • کف پاهای صاف

افرادی با کف پاهای صاف به طور مادرزادی با این مشکل مواجه هستند. این در حالی است که استفاده از کفش های نامناسب نیز ممکن است باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری به کمر، زانو و لگن شود. کفش مناسب برای این افراد باید به گونه ای باشد که قوس وسط پا را به خوبی پوشش دهد. از طرف دیگر باید زیره نرمی داشته باشد تا درد در نواحی گفته شده به طور چشمگیری کاهش یابد. افرادی با این فرم پا برای خرید کفش باید به دنبال سفارش کفش های مناسب و یا کفی های مخصوص باشند.

  • پاهای پهن

پاهای پهن نیز از دیگر فرم های پا است که به صورت مادرزادی در افراد دیده می شود. از طرف دیگر ممکن است در افرادی که دچار اضافه وزن هستند نیز این مدل را مشاهده کرده باشید. پوشیدن کفش های تیز و پاشنه بلند برای پاهای پهن توصیه نمی شود. در عوض باید از کفش های پاشنه کوتاه و گرد استفاده کنند. پوشیدن کفش های باریک موجب فشار دادن انگشتان پا به یکدیگر شده و درد زیادی را ایجاد می کند. اگر مجبور به استفاده از کفش های پاشنه بلند هستید؛ بهتر است یک سایز بزرگ تر از اندازه پای خود را انتخاب کنید تا فشار زیادی بر انگشتان شما وارد نشود.

  • پاهای استخوانی و باریک

پاهای این افراد برخلاف پاهای پهن، استخوانی و کشیده است. بنابراین استفاده از کفش های مخصوص برای این افراد بسیار مهم است. استفاده از مدل های کفش ظریف و باریک و همچنین کفش های تخت و کالج دارای سازگاری بسیار زیادی با این فرم پا هستند. از عمده مشکلات این افراد تغییر شکل کفش با تغییر فرم پا می باشد. زیرا باعث می شود کفش ها ظاهر اولی و زیبای خود را از دست داده و عمر مفید آن ها کاهش یابد. به همین دلیل بهتر است از کفش های راحت و یا کفش های مناسب برای این افراد استفاده شود.

  • پاهایی با زائده استخوانی

از دیگر انواع فرم پا که در بین شست و مفصل پا دارای زائده استخوانی است، را می توان نام برد. به طور کلی می‌ توان گفت پیدا کردن کفش مناسب برای این افراد کار سختی می باشد. زیرا این زائده استخوانی از پوشیدن کفش هایی با سایز مناسب جلوگیری کرده و افراد را وادار به استفاده از کفش هایی با انعطاف پذیری بالا مانند چرم می کند. توجه داشته باشید که پوشیدن مدل های تیز، باریک و پاشنه دار در این افراد ممکن است باعث آسیب به این زائده استخوانی شده و موجب درد در قسمت پا شود.

  • پاهایی با انگشت های قوز دار

این فرم پا مربوط به افرادی با انگشت های قوز دار و برآمده است. کفش های مناسب برای این افراد از متریال نرمی ساخته شده تا فشار وارد شده بر پا و انگشتان کاهش یابد. از طرف دیگر کفش هایی از جنس چرم و جلوباز نیز برای این افراد مناسب می باشد. پوشیدن جوراب به همراه کفش برای این افراد مانع از آسیب به انگشت ها می شود.

  • فرم پای رومی

در افرادی با فرم پای رومی دو یا سه انگشت پا از سایر انگشتان بزرگتر هستند. بنابراین باید برای انتخاب کفش به سراغ کفش هایی بروید که فضای جلوی آن ها بازتر باشد، تا انگشتان را تحت فشار قرار ندهند. کفش های جلو گرد و بزرگ برای این افراد توصیه می‌ شود.

  • فرم پای ژرمنیک

در فرم پای ژرمنیک تمامی انگشتان در یک ارتفاع قرار دارند. در حالی که انگشت شست نسبت به سایرین کمی بلندتر است. در این فرم، پا حالت مستطیلی دارد. بنابراین پوشیدن کفش های پهن تر برای این افراد مناسب تر است. زیرا استفاده از کفش های باریک باعث فشار دادن انگشت ها به یکدیگر شده و راهی برای تکان خوردن آن ها باقی نمی‌ گذارد. این عامل در طولانی مدت منجر به برخی بیماری‌ های قارچی و عفونت پا شود.

  • فرم پای مصری

این فرم پا یکی از رایج ترین و طبیعی ترین فرم های پا می باشد. در فرم پای مصری تمامی انگشتان پا دارای یک ارتفاع مشخص هستند و بلندی انگشت ها از انگشت شست به سمت انگشت کوچک کمتر می شود. اکثر مدل های کفش برای این مدل پا مناسب است. در حالی که کفش های نوک تیز می تواند موجب فشار بر انگشتان آن ها شود. این افراد به راحتی می توانند کفش مورد نظر خود را سفارش دهند. زیرا در انتخاب نوع کفش مشکلی ندارند.

  • فرم پای سلتیک

در فرم پای سلتیک انگشت دوم از سایر انگشتان بلند تر است. همچنین انگشت کوچک نیز بلندی بیشتری نسبت به سایر انواع فرم های پا دارد. در این حالت پا شکل مستطیلی خواهد داشت. کفش های نوک پهن و بزرگ بهترین انتخاب برای این مدل پا هستند. در حالی که کفش های باریک و نوک تیز می تواند آسیب های زیادی را به انگشتان پا وارد نماید.

  • فرم پای یونانی

جالب است بدانید استفاده از کفش های نوک تیز برای این نوع از فرم پا مانعی ندارد. زیرا در فرم پای یونانی انگشت دوم از سایر انگشت ها ارتفاع بلندتری دارد. این در حالی است که مراقبت از انگشت دوم برای کاهش فشار بر روی آن مهم است.

کلام پایانی

یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر سلامتی پاها انتخاب کفش مناسب است. قبل از انتخاب کفش باید با انواع فرم پاها و تناسب کفش مناسب با آن آشنا شوید. در فروشگاه اینترنتی مستر چرم می توانید انواع کفش مناسب با انواع فرم پا را برای تضمین سلامت پاهای خود انتخاب کنید.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *