راهنمای خرید بهترین کفش مناسب پیاده روی

یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین ورزش‌هایی که می‌تواند به تناسب اندام و سلامت عمومی بدن کمک زیادی نماید، پیاده‌روی است. ولی برای انجام این ورزش ارزان نیز لازم است تا امکاناتی را در اختیار داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این ابزارها، کفش پیاده‌روی است. انتخاب کفش پیاده روی مناسب تأثیر مستقیمی در بازدهی این فعالیت ورزشی خواهد داشت. قبل از انتخاب کفش لازم است هدف خود از پیاده‌روی، مسیری که می‌خواهید پیاده‌روی کنید، مدت زمان لازم برای این کار و … را برآورد کنید. داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده بوده و زودتر به نتیجه لازم برسید. یکی از کفش‌های مناسب، کتانی پیاده روی است که ویژگی‌های کفش راحتی را داشته و برای انجام این فعالیت بدنی می‌تواند گزینه خوبی باشد. در این مقاله به صورت کامل این موضوع را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم.

بهترین نوع کفش پیاده روی چیست؟

انتخاب بهترین کفش پیاده‌روی می‌تواند تأثیر مستقیمی در نتیجه‌ای که می‌خواهید از انجام این فعالیت ورزشی بگیرید، دارد. برای انتخاب بهترین کفش پیاده‌روی لازم است به موارد زیر توجه نمایید:

کفشی را انتخاب کنید که قابلیت گردش هوا را داشته باشد

کفش مناسب پیاده‌روی باید بتواند هوای داخلی پا را تهویه نموده و از تجمع رطوبت در ناحیه پاها جلوگیری می‌نماید. بخصوص اگر مسیری را انتخاب نموده‌اید که خشک نموده و مرطوب باشد، بایستی کفش پیاده‌روی این قابلیت را داشته باشد که آب به داخل آن نفوذ نکرده و در عین حال گردش هوا در آن انجام شود. عدم خارج شدن هوا و عرق کردن پاها در حین پیاده‌روی باعث می‌شود تا احتمال بروز مشکلاتی مانند عفونت و …در بین انگشتان پا نیز ایجاد شود.

کفی کفش مناسب پیاده روی

یکی از قسمت‌های مهم کفش پیاده‌روی، کفی زیر کفش است. کفی کفش باید به گونه‌ای باشد که زیرسازی لازم انجام شده و شکل و مقاومت خود را در اثر استفاده مستمر از دست ندهد. کفی کفش نقش حفاظتی را از پا انجام می‌دهد و لازم است در صورت آسیب دیدن و خراب شدن، به سرعت تعویض گردد تا احساس راحتی پاها گرفته نشود.

رویه کفش

در زمان خرید و انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی، بهتر است به رویه کفش نیز دقت نمایید. معمولاً رویه‌هایی که ضد آب باشند، بیشترین کارایی را داشته و مطمئن‌تر هستند.

زیره میانی کفش پیاده روی

این قسمت بین کفی کفش و کفی داخلی آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب که مانع از آسیب زیاد به پا شده و انعطاف‌پذیری آن را حفظ می‌کند. ضربات ناشی از حرکت نیز توسط این قسمت گرفته می‌شود.

تناسب کفش با پا

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی باید لحاظ شود، تناسب سایز کفش با اندازه پا است. نبود فضای لازم برای پنجه‌ها و نیز فاصله بین انگشتان با سر کفش باعث می‌شود تا پا در حین پیاده‌روی آسیب‌دیده و نتواند حرکت راحت و آزادانه‌ای داشته باشد. در این صورت پا بعد از مدت کوتاهی خسته شده و امکان انجام این فعالیت بدنی را به مدت زمان لازم نداشته باشند.

مزایای استفاده از کفش پیاده روی

استفاده از کفش پیاده‌روی برای انجام فعالیت‌های بدنی مزایای زیادی را به همراه دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انعطاف‌پذیری زیاد

این کفش‌ها به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری لازم از پاها در برابر ضربه محافظت می‌کنند. بخصوص ناحیه مچ پا که در معرض آسیب بیشتر است، با انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی این مشکل تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

سبک بودن کفش

یکی از مزایای کفش پیاده‌روی، سبک بودن و وزن پایین این کفش‌ها است. سایر کفش‌ها سنگین بوده و در حین پیاده‌روی به ناحیه کمر و ستون فقرات فشار وارد می‌شود. در صورتی که طراحی این کفش‌ها به گونه‌ای است که بدن وزن کمی را بابت بلند کردن کفش از زمین تحمل می‌کند.

ضد لغزش بودن کفش پیاده روی

یکی دیگر از مزایای استفاده از کفش مخصوص پیاده‌روی، عدم احتمال لغزیدن و سر خوردن فرد در حین انجام فعالیت ورزشی است. به این ترتیب آسیب کمتری متوجه فرد خواهد شد. با توجه به این موارد به ضرورت کفش پیاده روی و انتخاب نوع مناسب آن برای انجام این فعالیت ورزشی مفید و مؤثر پی می‌بریم.

بهترین زمان خرید کفش مناسب پیاده روی

یکی از مواردی که باید در انتخاب نوع کفش لحاظ شود، مکانی است که قصد دارید از این کفش استفاده کنید. معمولاً کفش مناسب برای پیاده روی طولانی با کفشی که برای پیاده‌روی‌های معمولی یا دویدن در نظر گرفته‌اید متفاوت است؛ زیرا محافظت از پا و قسمت‌های مختلف آن در پیاده‌روی‌های طولانی بسیار مهم‌تر می‌شود. بهتر است برای این مواقع از کفش‌های سبک‌تر و نیز دارای کمی پاشنه انتخاب نمایید تا فشاری بر روی زانو وارد نشود. کفش‌های کاملاً تخت برای این موارد مناسب نیستند. در مورد کفش مناسب برای پیاده روی در جنگل نیز بهتر است دو موضوع مطرح می‌شود. اگر مسیر حرکت مسطح و بدون پستی و بلندی است، کفش‌های بدون ساق و سبک مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. ولی برای سایر موارد بهتر است از نوع ساق دار کفش استفاده کنید تا آسیبی به مچ پا وارد نشود. برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی کویر نیز بهتر است نوع ساق دار کفش انتخاب شود تا از ورود شن و ماسه به داخل کفش جلوگیری نماید.

انتخاب نوع کتانی مناسب برای پیاده روی

برای انتخاب کفش پیاده‌روی لازم است هدف خود را از انجام این فعالیت ورزشی بدانید. برخی افراد کفش پیاده‌روی را تنها برای پیاده‌روی معمولی خرید می‌کنند، برخی نیز در کنار پیاده‌روی فعالیت‌هایی مانند دویدن را نیز انجام می‌دهند. تفاوت‌هایی بین این موارد وجود دارد. کفش پیاده‌روی معمولی یا کفش واکینگ به گونه‌ای طراحی شده تا قسمت پاشنه پا که اول با زمین برخورد می‌کند، استحکام بالایی داشته باشد. به این صورت که بتواند انعطاف‌پذیری لازم را در قسمت مچ پا ایجاد کرده و پایداری و تعادل بدن را حفظ کند. معمولاً قسمت پاشنه را از لایه‌های ضخیم‌تری می‌سازند و حالت اریبی دارند.

در مقابل کفش‌های مخصوص دویدن یا کفش رانینگ باید قوی‌تر و استحکام بیشتری داشته باشند، بخصوص در ناحیه پاشنه پا و از طرفی باید سبک باشند تا فرد به راحتی بتواند گام‌های سریع‌تری برداشته و بهره روی لازم را داشته باشند. این کفش‌ها انعطاف‌پذیری زیادی و نرمی آن‌ها است. کفش ترینینگ مخصوص افرادی است که ورزش‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند. این کفش‌ها دارای لایه میانی محکمی بوده و محافظت زیاد از پا انجام می‌دهند؛ بنابراین برای انتخاب نوع کتانی مناسب برای پیاده‌روی لازم است به نوع استفاده کفش دقت نمایید.

کلام آخر

انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی می‌تواند تأثیر مستقیمی در نتیجه‌ای داشته باشد که از انجام این فعالیت ورزشی انتظار می‌رود. برای این امر باید به مواردی مانند جنس کفش، نوع کاربرد آن، نوع ورزشی که قصد دارید انجام دهید و … توجه نمایید. مسترچرم با تولید انواع کفش چرم تلاش دارد نیاز روزانه شما به انواع کفش را تأمین نماید.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *