چند روش کاربردی برای شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی

لوازم چرمی به دلیل زیبایی و دوام بالا از جمله کالاهای لوکس بازار به شمار می‌روند و از محبوبیت بالایی برخوردارند. شما می‌توانید کیف و کفش، پالتو، کت و سایر اکسسوری‌های چرمی را سال‌ها مورد استفاده قرار دهید. این لوازم بسیار با کیفیت و ماندگار هستند و مهم‌تر اینکه هرگز از مد نمی‌افتند؛ اما از آنجا که چرم‌ها انواع مختلفی دارند و متناسب با نوع ماده اولیه‌ای که جهت تولید آن‌ها به کار رفته است میزان کیفیت نیز متغیر خواهد بود، باید در انتخاب لوازم چرمی نهایت دقت را به خرج دهید. تشخیص چرم اصل نیاز به تجربه دارد؛ اما در ادامه قصد داریم روش‌های آسان و کاربردی جهت شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی را به شما معرفی کنیم. اگر قصد خرید نیم بوت مردانه یا زنانه، پوشاک یا لوازم چرمی دیگر را دارید حتماً با ما همراه باشید.

تعریف چرم طبیعی و چرم مصنوعی

پیش از آنکه به مقایسه چرم طبیعی و چرم مصنوعی بپردازیم بد نیست که یک تعریف مختصر از هر دو نوع چرم ارائه دهیم.

  • چرم طبیعی

چرم طبیعی از جمله قدیمی‌ترین مواد اولیه‌ای است که برای تولید انواع لوازم کاربردی مخصوصا کفش چرم زنانه و مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده طبیعی از دباغی پوست پستانداران، خزندگان و پرندگان مختلف به دست می‌آید. اغلب چرم‌های موجود در بازار از گاو و گوسفند و شترمرغ تهیه می‌شوند؛ اما در این میان چرم‌هایی هم وجود دارند که از پوست خزندگانی چون مار و مارمولک و کروکودیل و … تولید می‌شوند. طبیعی است که با وجود این میزان از تنوع در مواد اولیه به کار رفته برای تولید چرم طبیعی و علاوه بر آن، نوع دباغی، بر کیفیت، دوام و زیبایی چرم نیز تأثیر خواهد گذاشت. پس پر بیراه نیست اگر بگوییم حتی شناخت انواع چرم طبیعی از همدیگر هم کاری دشوار است.

  • چرم مصنوعی

چرم مصنوعی، تولید دست بشر است و صد در صد از مواد شیمیایی و مصنوعی به دست می‌آید. این نوع از چرم نسبت به چرم طبیعی بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر است؛ اما طبیعتاً کیفیت آن نیز پایین‌تر می‌باشد. البته این بدان معنا نیست که چرم مصنوعی متریالی بی‌کیفیت است. بلکه بسیار پرکاربرد بوده و امروزه جهت تولید انواع کیف و کفش و مبلمان و لوازم مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما میزان استحکام آن نسبت به چرم طبیعی کمتر است و پس از مدتی زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهد. چرم‌های مصنوعی نیز انواع مختلفی دارند. دو نوع اصلی چرم مصنوعی عبارت‌اند از پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید وینیل (PVC).

چرا چرم طبیعی بخریم؟

سال‌هاست، یا بهتر است بگوییم قرن‌هاست که بشر از چرم طبیعی برای تولید لوازم مختلف اعم از نیم بوت چرم زنانه و مردانه، انواع کیف و کفش چرم استفاده می‌کند. امروزه انواع چرم‌های دست‌ساز تحت عنوان چرم مصنوعی نیز در بازار وجود دارند. این نوع از چرم‌ها هم بسیار پرکاربرد بوده و ممکن است ظاهری مشابه چرم اصل را داشته باشند؛ اما واقعیت این است که تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع چرم وجود دارد. موارد زیر برخی از دلایلی هستند که موجب می‌شوند مشتریان چرم طبیعی را به چرم مصنوعی ترجیح دهند:

  • چرم طبیعی ماندگاری بسیار بالایی دارد و حتی با گذشت مهروموم‌ها، زیبایی ظاهری و کیفیت خود را از دست نخواهد داد.
  • چرم اصل مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف مانند حرارت، فرسودگی و … دارد و حتی در صورت آسیب دیدن قابل تعمیر می‌باشد.
  • چرم طبیعی با زدن یک واکس چرم جوان‌سازی می‌شود و مانند روز اولش زیبا و جذاب خواهد بود.
  • چرم طبیعی هرگز از مد نمی‌افتد و همیشه جزو لوازم لوکس و گران قیمت به شمار می‌رود.
  • چرم طبیعی مقرون به صرفه است. هر چند که شما در ابتدا هزینه زیادی جهت خرید آن پرداخت می‌کنید اما در مقابل کالایی فوق‌العاده باکیفیت خریده‌اید.
  • چرم طبیعی هیچ‌گونه ماده شیمیایی مضر ندارد و از این رو حساسیت یا مشکلات پوستی به وجود نخواهد آورد.
  • چرم اصل نفس می‌کشد؛ به عبارت دیگر، چرم طبیعی، پلاستیکی نیست که امکان رد و بدل شدن هوا به داخل آن وجود نداشته باشد؛ بنابراین کفش چرمی از جمله بهترین کفش‌ها برای حفظ سلامت پاهای شما به شمار می‌رود. همچنین کیف چرمی بهترین محفظه جهت نگهداری لوازم است. بعلاوه لباس چرمی مانع از ورود هوای تازه به پوست شما نخواهد شد.

چند روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

تنوع لوازم چرمی موجود در بازار بسیار بالاست. این موضوع برای افرادی که قصد خرید نیم بوت مردانه و زنانه، پوشاک، کفش، کیف، مبل و صندلی و سایر اکسسوری‌های چرمی را دارند کاملاً مشهود است. این میزان از تنوع موجب می‌شود که شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی کار دشواری باشد. چرم طبیعی خیلی گران قیمت‌تر از چرم مصنوعی است؛ اما قیمت نمی‌تواند معیار مناسبی برای اطمینان خاطر از اصل بودن چرم باشد. چرا که متأسفانه به دلیل عدم آگاهی مشتریان از تفاوت‌های چرم مصنوعی و طبیعی، برخی از فروشندگان سودجو چرم مصنوعی را با قیمت بالا و به عنوان چرم طبیعی به فروش می‌رسانند. پس اگر قصد خرید چرم طبیعی را دارید مراقب باشید خطا نکنید. در وهله اول به شما توصیه می‌کنیم که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و به سراغ برندهای برتر بروید. این، یکی از بهترین راه‌های انجام یک خرید مطمئن است.

در ضمن این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که چرم طبیعی دارای شناسنامه است و فروشنده وظیفه دارد در قبال فروش کالایی که از چرم اصل تولید شده است به شما فاکتور و شناسنامه ارائه دهد. راهکار دیگر جهت شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی آگاهی یافتن از تفاوت‌های میان این دو نوع چرم می‌باشد؛ بنابراین در هنگام خرید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

انعطاف پذیری چرم

چرم طبیعی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. در صورتی که چرم مصنوعی رویه‌ای سفت و خشن دارد. پس کافی است از حس لامسه خود کمک بگیرید. پس استفاده از حس لامسه از جمله روش‌های کاربردی برای شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی می‌باشد.

بوی چرم

یکی از بهترین راه‌های شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی بو کردن آن است. همان‌طور که گفتیم چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می‌آید. پس باید بوی بدن آن‌ها را داشته باشد؛ بنابراین اگر چرم مورد نظر شما بوی پلاستیک و مواد شیمیایی می‌دهد چرم اصل نیست.

طرح و بافت چرم

اگر کمی دقیق باشید، طرح و بافت چرم هم می‌تواند معرف آن باشد. بافت چرم طبیعی دارای بافتی غیریکنواخت است. خطوط و چروک‌هایی که بر روی پوست حیوان وجود دارند موجب می‌شوند که بافتی نامنظم بر روی چرم آن‌ها به وجود آید. در حالی که چرم مصنوعی دارای سطحی یکدست است که خطوط متقارن و منظمی بر روی آن وجود دارند.

پوشش پشت چرم

پشت چرم طبیعی پرزدار است؛ اما جنس قسمت پشت چرم مصنوعی یک حالت توری مانند دارد که با استفاده از نخ دوخته شده است. این مشخصه یکی از بارزترین تفاوت‌های دو نوع چرم اصل و مصنوعی بوده و یکی از آسان‌ترین راه‌های شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی به شمار می‌رود؛ اما اگر قصد خرید کیف و کفش یا پالتویی را دارید که آستر دارد و پشت چرم قابل مشاهده نیست کافی است به لبه‌ها و قسمت‌های کناری آن دقت کنید.

الیاف چرمی

اگر برشی از چرم طبیعی را در اختیار داشته باشید به راحتی می‌توانید الیاف طبیعی و متراکمی را که آن را تشکیل داده‌اند مشاهده کنید. در صورتی که در چرم مصنوعی که از جنس مواد پلاستیکی و شیمیایی است خبری از این الیاف نیست.

انعکاس نور

چرم مصنوعی از آنجا که دارای سطح یکنواختی است به خوبی نور را منعکس می‌کند؛ اما چرم طبیعی دارای سطحی غیریکواخت است. به همین دلیل زمانی که نور را به سمت آن بتابانید انعکاس یکنواختی از نور نخواهید داشت. بدین‌صورت که برخی از قسمت‌های چرم به صورت مات و برخی قسمت‌ها براق دیده می‌شوند. پس جهت شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی کافی است از تاباندن نور بر روی آن استفاده کنید.

تست شعله

از دیگر راه‌های شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی انجام تست شعله است (البته اگر امکانش وجود داشته باشد!). چرم طبیعی در برابر حرارت بسیار مقاوم است ولی چرم مصنوعی به محض برخورد با شعله سریعاً واکنش نشان می‌دهد و مشتعل می‌شود و یا تغییر حالت می‌دهد. حال اگر تست شعله را تا جایی ادامه دهید که هر دو چرم بسوزند بوی حاصل از آن‌ها کاملاً متفاوت خواهد بود. چرم طبیعی بویی مشابه بوی موی سوخته تولید می‌کند. ولی چرم مصنوعی بوی پلاستیک سوخته خواهد داد.

جذب آب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چرم طبیعی این است که آب را به خود جذب می‌کند؛ اما چرم مصنوعی این خصوصیت را ندارد و اگر بر روی آن چند قطره آب بریزید خواهید دید که آب به آن نفوذ نمی‌کند.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که آب می‌تواند به چرم طبیعی آسیب برساند. حتی ممکن است لکه آن بر روی چرم باقی بماند؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی این تست را انجام دهید تنها چکاندن دو قطره آب بر روی آن کافی است.

کلام آخر

در این مقاله از مستر چرم تلاش کردیم نکات مفیدی جهت شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص انواع چرم می‌توانید مقالات دیگر سایت را مطالعه فرمایید. همچنین اگر قصد خرید بهترین کالاهای چرمی را دارید از پیشنهادات مستر چرم غافل نشوید.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *