کاربرد چرم برنزه شده چیست؟

محمدمصطفی یوسف زاده
24 اسفند, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کاربرد چرم برنزه شده

برای جلوگیری از پوسیدگی و انعطاف پذیری و مقاومت، مردم ماقبل تاریخ و ابتدایی گندم ها را با چربی و دود حفظ می کردند و بیشتر از آن‌ها برای کفش، لباس، پوشش، چادر و ظروف استفاده می کردند. پس از برنزه شدن، چرم برای اطمینان از قابلیت انعطاف پذیری معمولاً با چربی درمان می شود. عمل تراشیدن چرم به ضخامت مورد نیاز در اوایل قرن هجدهم کنار گذاشته شد. پس از اختراع ماشینی که چرم دباغی شده را به یک لایه گوشتی و یک لایه دانه (سمت مو) تقسیم می کند. اسکیفر دانه های نازک و نرم است که برای پوشش و پوشش سطوح محکم استفاده می شود. دانه های مشخصه ممکن است مانند مالش، مانند چرم مراکش (پوست بز) ، یا با نقش برجسته تقلید شوند. اتمام کارها شامل لعابکاری است، لعاب زیادی که با غلتک زدن با استوانه های شیشه به دست می آید. چرم روسيه، در اصل پوست گوساله دباغي شده با گياه ، با روغن توس كه بوي خاصي به آن مي بخشيد و اغلب با چوب برازيل به رنگ قرمز درآمده است ، اصطلاحي است كه اكنون انواع مختلفي را پوشش مي دهد. Rawhide شبیه پوست ا

و بدون کنترل است. چرم Cordovan یا اسپانیایی ، یک چرم نرم و رنگی است که در قرون وسطا در کوردوبا ساخته می شد و اغلب از مدل و طلاکاری زیادی برخوردار است، برای دیوارها، تابلوها و صفحه نمایش ها تقلید می شود. از چرم در صحافی بسیار استفاده می شود.

چرم مصنوعی که از حدود سال 1850 ساخته می شد، در اصل پارچه ای محکم بود که با ترکیب لاستیک یا ماده مصنوعی مانند پیروکسیلین پوشانده شده بود. از زمان جنگ جهانی دوم، مواد ساخته شده از پلیمرهای وینیل با اهمیت تجاری از چرم های مصنوعی قبلی پیشی گرفته اند.

چرم

ماده ای که از پوست حیوان ساخته شده است. چرم درم فرآوری شده است (با حفظ ساختار اصلی الیافی طبیعی آن)، که بسته به کاربرد مورد نظر، خصوصیات آن با عملکرد مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی تغییر می کند.

در اتحاد جماهیر شوروی، چرم با توجه به کاربرد به چهار کلاس تقسیم می شود: چرم کفش، چرم بند و زین ، چرم صنعتی و چرم لباس و لباس مجلسی. چرم کفش شامل چرمی است که برای بالا و پایین کفش در نظر گرفته شده است. بین چرم زیرین که توسط پیچ و با نخ و چسب (جوش ، دوخته شده و چسب چسبانده شده) متمایز می شود. چنین چرمی در برابر خم شدن و فشردگی مقاوم است و از پوست گاو، شتر، خوک، اسب و حیوانات دریایی و با افزودن تانن های مختلف ساخته می شود. چرم ته کفش با توجه به نوع دباغی، ویژگی پایان، ضخامت در یک نقطه استاندارد (برای دسته های پنجم تا ششم، 1.75 تا 7 میلی متر)، کیفیت (چهار درجه) و پیکربندی (کل پوستها) طبقه بندی می شود. معمولاً در ساخت چرم برای کف کفش از برنزه شدن ترکیبی با ترکیبات کروم، تانن ها و سینتان ها و گاهی اوقات با ترکیبات زیرکونیوم، آلومینیوم و سایر مواد استفاده می شود. چرمهای برنزه شده با کروم ، به رغم مقاومت زیاد در برابر سایش، به دلیل تعدادی از ناهماهنگی ها، از جمله ترشوندگی زیاد، عدم توانایی در نگه داشتن شکل، ضریب اصطکاک کم هنگام خیس بودن و دشواری در اتمام کار، مورد استفاده گسترده قرار نمی گیرند.

از چرم زیر کفش برای ساختن زیره، کفی و سایر اجزای کفش استفاده می شود. چرم تنها باید توانایی خوبی برای تحمل تغییر شکل سایش، فشرده سازی و خم شدن داشته باشد و همچنین باید هنگام خیس شدن و خشک شدن بعدی ابعاد خطی خود را حفظ کند. چرم برای استفاده از روشهای جوشکاری ممکن است سخت تر از چرم مورد استفاده برای بستن پیچ باشد، دارای مدول الاستیک تحت کشش 60-100 مگاواتون بر متر مربع (MN / متر مربع) ، یا 600-1000 کیلوگرم نیرو در هر سانتی متر مربع (کیلوگرم در متر مربع) cm2) ، به جای 100-120 MN / m2 (1،000-1،200 kgf / cm2) ؛ با این وجود، چرم باید به اندازه کافی متراکم باشد تا پس از ساییده شدن بخشی از بخیه ها روی سطح راه رفتن، نخ های نخ را حفظ کند. چرم با قابلیت انعطاف پذیری بیشتر برای روش های دوخته شده چفت و بست انتخاب می شود، زیرا سفتی بیش از حد روند تولید را دشوار می کند و نخ ها به سرعت در هنگام استفاده فرسوده می شوند. برای روش چسباندن چسب، ساختار فیبری درم باید فشرده باشد. خواص مورد نیاز چرم زیرین با انتخاب ماده اولیه تأمین می شود.

چرم برای بالاتنه کفش ماده نرمی است که تحت کشش و فشرده سازی مکرر، خم شدن، و عملکرد گرد و غبار، خاک و مواد شیمیایی هم هنگام استفاده و هم در مراحل تولید قطعات کفش قرار می گیرد. چرم باید به اندازه کافی در هوا و بخار نفوذ کند اما در برابر آب نفوذ ندارد. برای بالاترین کفش، بین چرم برنزه شده با کروم و چرم روسیه تمایز قایل می شود. روش قبلی طبقه بندی چرم فوقانی با توجه به روش بستن منسوخ شده است، زیرا هر دو چرم روسیه و چرم برنزه کروم به طور گسترده ای برای ساخت کفش های بسته شده به روش های مختلف استفاده می شود. چرم روسيه براي بالاي کفش هاي سنگين يا کفش و صندل هاي ارتش استفاده مي شود. همچنین با توجه به نوع ماده اولیه مورد استفاده، پیکربندی، روش برنزه سازی، رنگدانه سازی، ضخامت (از 1.5 تا 3 میلی متر)، اندازه و کلاس، تقسیم بندی می شود. خواص لازم چرم روسیه برای کفش (مقاومت در برابر خم شدن و کشش مکرر و نفوذ ناپذیری زیاد آب) عمدتا با جداسازی قوی ساختار الیاف کلاژن درم (آهک زدن شدید) و معرفی مقدار زیادی مواد روغنی حاصل می شود (چرم کاملاً خشک حاوی بیش از 31 درصد روغن است). چرم کفش روسی همچنین باید در برابر تعریق مقاوم باشد (از آنجا که قسمت بالای چکمه سنگین بدون آستر ساخته شده است) و در برابر بخار نفوذ می کند (برای تبخیر عرق). چرم مقاوم در برابر حرارت روسیه ، که به دلیل محتوای بالای آن در ترکیبات کروم و چندین ماده پرکننده قابل توجه است ، برای کفشهایی استفاده می شود که کفهای لاستیکی آنها توسط جوشاندن گرم متصل می شود. چرم روسيه براي صندل بايد ارتجاع تر ، اما سفت نبوده و روانكاري كمتري داشته باشد (8-16 درصد روغن) و سطح خارجي آن به خوبي تمام شود.

چرم برنزه شده با کروم برای بالاتنه کفش با کروم یا کروم و زیرکونیوم برنزه می شود ، گاهی اوقات با برنزه اضافی با تانن های مصنوعی ، تانن ها ، یا آمینو رزین های برنزه. به طور معمول روغن کاری می شود (3.7 تا 12 درصد روغن) و ضخامت آن 0.06 تا 2 میلی متر است.

چرم لاک خورده و چرم آستر نیز ساخته می شود. آنها باید نرم ، یکدست و بدون لکه و نقص باشند. آنها با توجه به نوع ماده اولیه ، پیکربندی ، مساحت ، ضخامت ، ویژگی پایان (صاف یا خیلی زیاد) ، روش اتمام (با یک سطح بیرونی طبیعی یا مصنوعی ، با یک سطح بیرونی مات ، با یک سطح بیرونی براق طبقه بندی می شوند) ، یا با گوشت از طرف خارج) ، نوع پوشش (موردو همچنین با کشیدن کمربندها در طول ساخت آنها. از چرم های صنعتی برای ساخت قطعات ماشین مانند شیلنگ های پیچشی (قطعات ماشین های شانه و کارتینگ) ، کوپلینگ ها ، تسمه های رانندگی برای دستگاه های بافندگی ، واشرها ، لیوان های بسته بندی و تسمه های تقسیم استفاده می شود.

لباس و چرم جلوبردی ماده نرمی است که از مواد اولیه چرم ظریف با استفاده از روش های برنزه سازی کروم و ترکیبی تهیه می شود. پوست بچه گانه لباس ، که به دلیل مقاومت بسیار زیاد آن ، از پوست گوسفندان ساخته شده است. علاوه بر این ، از پوست خوک برای تهیه لباس استفاده می شود. کالاهای خرده فروشی گاهی از چرم برنزه کروم ساخته می شود. چرم های خزانه داری باید به طور یکنواخت ، شکننده و مقاوم در برابر اصطکاک باشند. در بعضی موارد آنها مهر زنی می کنند (برش یک دانه مصنوعی). چرم دستکش با استفاده از کروم ، آلومینیوم-کروم و دباغی روغن از پوست گوسفند ، بز ، کره کره ، بچه خوک ، سگ و سایر حیوانات ساخته می شود. این نوع چرم ها باید نرم ، پلاستیکی و مقاوم باشند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.