صنعت چرم در ایران

صنعت چرم در ایران

 

وقتی نگاهی به واژه های باستانی و قدیمی ایران می اندازیم به راحتی واژه هایی ک معنی چرم را میدهند دیده میشود . در واقع چرم و چرم سازی امری جدید در تاریخچه ی ایران باستان نیست و سابقه ای هزار ساله دارد. صنعت چرم در ایران با علفزارهایی  بیش از 9 میلیون هکتار و بیش از 92 رأس گاو ، گوسفند ، بز و گاومیش، این نتیجه را به  ما میدهد که ایران از ظرفیت بالایی برای دامداری برخوردار است که در نتیجه در تولید چرم نیز میتواند موفق باشد.

ایران در زمینه صادرات کفش چرم رتبه دوازدهم را دارد. ایتالیا و ترکیه اصلی ترین تولیدکنندگان در صنعت چرم هستند که ایران در این زمینه رتبه سوم را کسب کرده است.

بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی پوست ، چرم و کفش ایران در تاریخ 23 تا 26 ژوئیه 2019 در سالن امیرکبیر نمایشگاه های بین المللی تبریز برگذار شد .

تاریخچه صنعت چرم در ایران

تاریخچه صنعت چرم در ایران

قدمت تولید محصولات چرمی به 550 سال پیش برمی گردد ، اما صنعت چرم مدرن ایران در دهه 1930 آغاز شد. اولین کارخانه چرم صنعتی در سال 1933 در همدان و کارخانه دوم در سال 1935 در تبریز تأسیس شد. در آن زمان ، ایران فقط کارخانه های چرم سازی سنتی را برای تولید چرم وضع کرد.

این صنعت استقلال خود را برای مدت طولانی حفظ کرد. با پیشرفت و پیشرفت های تکنولوژیکی و توسعه ماشین آلات مدرن و روش جدید برای پردازش چرم و پوست ، صنعت چرم ایران به طور قابل توجهی رونق گرفت. در سالهای 1960 و 1970 ، کارخانه های چرم سازی و فرآوری چرم در سراسر کشور پخش شده و افزایش یافتند. با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 ، صنعت چرم به طور ناگهانی متوقف شد.

در آن دوره ، بخش عمده ای از صادرات شامل مواد خام ومواد فرآوری نشده بود. معامله گران و ناظران اقتصادی امیدوارند صنعت چرم ایران بتواند ارتباطات پویایی با سایر بخش ها ایجاد کند و همچنین سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده و احیا شود. تلاش زیادی برای فعال کردن صنعتگران چرم برای ایفای نقش در بازارهای بین المللی انجام شده است .

وضعیت کنونی صنعت چرم در ایران

وضعیت کنونی صنعت چرم در ایران

در سال های اخیر ، صنعت داخلی شاهد ظهور شرکت هایی بوده است که محصولات چرمی با کیفیت بالا تولید می کنند و موفق به ایجاد مارک های محبوب شده اند ، که بسیاری از آنها در کنار همتایان مجرب خود که چندین دهه در بازار فعال بوده اند در نمایشگاه ها شرکت کرده اند. در همین حال ، فضای زیادی برای رشد در صنعت چرم ایران وجود دارد

ایران از لحاظ تاریخی یک تولید کننده چرم است و محصولات آن شناخته شده است. چرم و پوست ایران از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به طور سنتی به سایر کشورها نیز صادر میشود. سابقه طولانی این صنعت ، محصولات ایرانی  در بازارهای بین المللی چرم ، جایگاه ویژه ای یافته است

صنعت چرم در ایران در سالهای اخیر ، تعداد دامها به اوج جدیدی رسیده است ، درمجموع 57 میلیون گوسفند و بره ، 8 میلیون گاو و گوساله ، و 28 میلیون بز و بچه در ایران وجود دارد که  کشتار سالانه دام ، 32 درصد برای گوسفند و بز و 29 درصد برای گاو و گوساله است.

در نتیجه ، بیش از 27 میلیون پوست گوسفند و بز و بیش از 2.5 پوست گاو و گوساله تولید شده است. به این ترتیب ،ایران تولید کننده خوبی برای تولید چرم و محصولات چرمی شده است.

نقطه ظعف صنعت چرم ایران

نقطعه ظعف صنعت چرم ایران

مشکل این است که زنجیره تولید محصولات چرمی در ایران کامل نشده است. بخشی از این زنجیره ، شامل کفی کفش ، سگک ، سایر لوازم جانبی ، انواع کالاهای چرمی و پوشاک چرمی ، در مقیاس بزرگ در داخل تولید نمی شود..

چندین مطالعه و گزارش نشان می دهد که اگر صنعت چرم ایران از نظر قابلیت های تکنولوژیکی با سایر کشورها مقایسه شود نمره بسیار پایینی خواهد گرفت شاید 40 از 100.در سالهای اخیر ، گام هایی برای تعیین استانداردهایی برابر استانداردهای موسسات بین المللی مشهور برداشته شده است و امروزه ایران عضو فعال کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد است..

اگر ایران بتواند سرمایه گذاری های جدید خارجی دریافت کند و از فناوری های پردازش چرم به درستی استفاده شود ، سهم عادلانه خود را از بازارهای بین المللی بدست می آورد.

بنابراین ، ترویج فناوری و بسیج کردن نیروی کار در صنعت چرم ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که ماشین آلات چرم در ایران از نظر تکنولوژیکی در موقعیت  بهتری نسبت به سایر زمینه ها مانند نیروی کار ، اطلاعات و سازمان قرار دارد.

همچنین بازار داخلی در وضعیت خوبی قرار دارد ، اما تولیدکنندگان در صادرات محصولات چرمی عمدتا به دلیل بازاریابی ضعیف موفق نبوده اند. صادرات به دلیل فعالیت کم شرکت های داخلی در معرفی محصولات چرم ایرانی در بازار جهانی به حداقل رسیده  است.

وضعیت تولید چرم در ایران

وضعیت تولید چرم در ایران

تولید کنندگان چرم در حال حاضر در سه منطقه استراتژیک تهران ، تبریز و مشهد فعالانه فعالیت می کنند. این واحدها ، متشکل از 350 شرکت فعال ، تحت گروه چتر چرمشهر (شهر چرم صنعتی) فعالیت می کنند.

این واحدها سالانه 2.5 میلیون قطعه پوست گاو و گوساله تولید می کنند. بخش عمده ای از محصولات برای تولید کفش استفاده می شود در حالی که حدود 20% برای محصولات چرمی میباشد.

حدود 40 درصد از پوست گوسفند و بز به چرم نهایی تبدیل می شود و پوست های باقی مانده که بالغ بر 16 میلیون قطعه گوسفند است به صورت خام و فراوری نشده  صادر می شود.

اما ، هنوز زیرساخت های کافی مانند گیاهان ، آب ، برق و گاز برای ساخت چرم و محصولات چرمی وجود دارد. از این رو ، صنعت چرم دارای پتانسیل قوی برای جذب سرمایه گذاری مشترک خارجی، تحت قوانین اقتصادی و تجاری است.

محمدمصطفی یوسف زاده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *